Mainos

SS: Sunnuntai ei innosta shoppailemaan

Sunnuntaista ei ole tullut vilkasta kauppapäivää. Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalaisen mukaan sunnuntaiaukiolojen laajentaminen 2000-luvun alussa ei ole juurikaan lisännyt kuluttajien sunnuntaishoppailuun käyttämää aikaa.

– Muutos on ollut hyvin vähäinen, ja miehet ja naiset käyttävät aikaa ostoksiin sunnuntaisin lähes yhtä paljon. Jos puhutaan jostakin kulutuskulttuurin lisääntymisestä, niin ainakaan ostoksiin käytetyssä ajassa sitä ei huomaa, kertoo tutkija Riitta Hanifi Tilastokeskuksesta Sunnuntaisuomalaiselle.

Tilastokeskuksen mukaan miehet käyttivät vuonna 2009 aikaa sunnuntaiostoksiinsa 12 minuuttia ja naiset 11 minuuttia. Kymmenen vuotta aiemmin miehet käyttivät ostoksiinsa yhdeksän minuuttia ja naiset kymmenen minuuttia.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala ei ole lehden tietojen mukaan tuloksesta yllättynyt eikä pidä sunnuntaiaukioloja turhana.

– Sunnuntaiaukiolo alkoi ympärivuotisesti kunnolla vasta 2010 alussa. Ehkä kolmen vuoden kuluttua nähdään, millaisia tulokset oikeasti ovat, Pekkala kertoo lehdelle.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.