Sosiaalinen shoppailu on kaupan kuumin trendi

Jos tutkimusyhtiö Forrester Researchin arvioita on uskominen, perinteinen kaupankäynti on jäämässä pian nettikaupan varjoon. Juuri nyt kaupan kuuminta trendiä edustaa sosiaalinen shoppailu verkossa.

Siinä missä ennen vanhaan lähdettiin ostoksille kavereiden kanssa ja vertailtiin kokemuksia päiväkahvien äärellä, nyt ostoksilla kierrellään netissä ja hankinnoista puhutaan keskustelupalstoilla ja verkkoyhteisöissä.

Sosiaalisen shoppailun suosituimpia harrastuspaikkoja ovat hintavertailusivustot. Keskusteluja syntyy myös esimerkiksi Facebookissa ja blogeissa.

Itellan verkkokaupan asiantuntija Kari Nykänen tietää, että verkkoyhteisön suosituksilla on yllättävän suuri vaikutus ostospäätökseen.

– Eri tutkimukset puhuvat sen puolesta, että muiden verkkokeskustelijoiden positiiviset kokemukset edesauttavat kaupan syntyä selvästi.

Tuotteita kehuvat netissä myös niiden myyjät

Nettikeskusteluihin voi osallistua kuka tahansa. Myytävänä olevia tuotteita ja palveluita voivat kehua tai haukkua yhtä lailla aidot ostajat kuin itse kauppiaat ja palvelun tarjoajatkin.

Nykänen uskoo, että kuluttajat ovat koko ajan tietoisempia nettikeskustelujen manipuloinnin mahdollisuudesta.

– Kiusaus kommentoida keskustelua, joka koskee omaa tuotetta, on varmasti suuri. Ja miksei: jos on kohtuullisen rehellisellä mielellä liikkeellä, kyllä kauppias voi itsekin kommentoida keskustelua. Rehellinen kauppias tekee sen vielä omalla nimellään.

– Uskon, että kauppiaan epärehellisyys nettikeskustelussa ei ole joka tapauksessa kauhean kestävä valinta. Yhden tai kaksi suositusta voi tehdä, mutta jos netissä olevalla yhteisöllä on huonoja kokemuksia, se reagoi nopeasti. Silloin epärehellinen kommentti kääntyy itseään vastaan.

Tehdäänkö suuri osa kaupoista pian netissä?

Kansainvälisen markkina- ja teknologiatutkimusyhtiö Forrester Researchin mukaan puolet kuluttajakaupasta tapahtuu internetin välityksellä tai sen vaikuttamana jo parin vuoden päästä.

Väite koskee Nykäsen mukaan erityisesti Yhdysvaltain markkinoita.

– Se ei toteudu ehkä ihan täysin Suomessa, mutta uskon, että suuruusluokka on myös täällä merkittävä. Me suomalaiset olemme aina olleet vähän huonoja markkinoinnissa, ja se näkyy myös verkkokaupan puolella. Kauppiaat miettivät joka tapauksessa täälläkin yhä vakavammin ja suunnitelmallisemmin, miten netissä tehdään kauppaa.

Lue myös: .

Lue myös:

    Uusimmat