Mainos

Sosiaalinen media auttaa aseiden jäljittämisessä

Sosiaalisella medialla ja nopealla tiedonvälityksellä on nykyään entistä tärkeämpi rooli asekaupan valvonnassa.

Puolustustarvikkeiden vienti on valvottua ja luvanvaraista, mutta aukotonta tapaa ei ole varmistaa, mihin myydyt aseet ja muut puolustustarvikkeet lopulta päätyvät.

Ennen vientiluvan saantia myyjän on toimitettava puolustusministeriölle kirjallinen todistus tuotteiden lopullisesta käyttäjästä. Puolustusministeriö kertoo tekevänsä tilanteen vaatiessa myös omia selvityksiä vastaanottajien taustoista.

Riihimäellä toimivan Sakon toimitusjohtaja Raimo Karjalainen kertoo yrityksen tekevän kaupat aina loppukäyttäjän kanssa. Tuotteiden toimittamisen jälkeen käyttöön puuttuminen on vaikeaa.

- Sen jälkeen kun omistusoikeus on siirtynyt asiakkaalle, meidän valvontamahdollisuus on olematon, myöntää Karjalainen.

Yksi vahva valvoja nykyään on sosiaalinen media ja nopea tiedonvälitys. 

- Saamme koko ajan kuvia internetin kautta. Voimme seurata, millaisia aseita ja panssarivaunuja esimerkiksi Ukrainassa käytetään, selittää Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius

Tuotteiden tunnistamista voidaan helpottaa myös valmistusvaiheessa.

- Päinvastoin kuin luullaan, luoteja on helppo luetteloida ja merkitä, jos on halua. Nykyään on ylipäätään hyvät mahdollisuudet mennä sinne taistelukentille ja selvittää, millä aseilla on ammuttu ja kuka ne aseet on alunperin myynyt.

Sakon toimitusjohtaja Raimo Karjalainen, nouseeko sinulle joskus kylmä hiki niskaan siitä pelosta, että omia tuotteita sattuisi löytymään konfliktialueilta vääristä käsistä?

- En ilmaisisi sitä noin voimakkaasti, mutta kyllähän joskus käy mielessä, että voisiko siellä olla omia tuotteita käytössä. 

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.