Sosiaalibarometri: TE-toimistojen tuki huono-osaisille heikentynyt

Parasta palvelua työ- ja elinkeinotoimistoissa (TE-toimisto) saavat hyvin koulutetut ja motivoituneet työnhakijat.

Tämä ryhmä ei tarvitse henkilökohtaista apua saadakseen uutta työtä. Tuoreen sosiaalibarometrin mukaan vaikeasti työllistyvien palvelu on heikointa. Ryhmään kuuluvat muun muassa pitkäaikaistyöttömät, osatyökykyiset ja maahanmuuttajat.

Soste eli Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometrin mukaan henkilöasiakkaiden palvelu on heikentynyt, kun työ- ja elinkeinotoimistoja uudistettiin viime vuoden alussa.

TE-toimistojen johtajista vain viisi prosenttia arvioi, että oman toimiston asiakkaat saavat riittävästi henkilökohtaista palvelua. Joka neljäs johtaja arvioi, että sähköiset palvelut vastaavat hyvin tai melko hyvin asiakkaiden tarpeisiin.

Johtajien näkemys on, että viime vuoden uudistus kohensi työvoimaa etsivien yritysten saamia palveluja ja TE-toimistojen keskinäistä yhteistyötä.

Uudistuksessa toiminta jaettiin kolmeen osa-alueeseen eli työnvälitys- ja yrityspalveluihin, osaamisen kehittämispalveluihin ja tuetun työllistymisen palveluihin. Tarkoitus oli yksinkertaistaa ja selkeyttää palveluita. Yli 60 toimistojen johtajista arvioi käyneen päinvastoin.

   

Lue myös:

    Uusimmat