"Sopimus uhkarohkea veto työnantajilta"

Paikallisbussiliikenne palaa huomenna normaaliksi suuressa osassa maata. Normaaliksi ehkä aikataulujen suhteen, mutta pettymys tänään tehtyyn sopimukseen saattaa näkyä useammankin kuskin kasvoilta.

- Sopimuksesta voi vain sanoa, että liian halvalla meni työntekijöiden näkökulmasta katsottuna, kommentoi Väinö Paunu Oy:n pääluottamusmies Raimo Ohtonen.

Ohtonen arvioi, että tänään monikaan kuljettaja ei Tampereella palannut töihin, ja huomisenkin tilanne on vielä epäselvä.

- Osa on lähtenyt reissuun, sillä oli vireillä sellainen ajatus, että tämä lakko saattaa kestää pidempäänkin. Tämä loppuminen tuli yllättäen, joten voi olla, että ihan täysillä hommat eivät lähde pyörimään linja-autopuolella.

Kentältä on pääluottamismiehen korviin tihkunut myös tietoa, että kuskeilla ei olisi suurta halukkuuttakaan työntekoon.

- Yleinen tyytymättömyys on jollain tavalla vallalla. Tällainen sopimus kahdeksi vuodeksi nousevan talouden alla oli uhkarohkea veto työnantajilta.

"Kaikki muutetaan rahakysymyksiksi"

Väinö Paunu Oy:n pääluottamusmies Ohtonen kertoo olevansa toki helpottunut, että työtaistelu päättyi, mutta sopimukseen hän ei ole tyytyväinen.

- Ilmeisesti tässä ei parempaankaan pystytty, ja tämä hyväksyttiin pitkin hampain. Rahaa olisi pitänyt saada enemmän, eivätkä tekstikysymyksetkään toteutuneet ihan siinä laajuudessa, mitä toivottiin, Ohtonen sanoo.

Ohtonen muistuttaa, että kuljettajilla on pelkkä taulukkopalkka. Häntä jäi myös kaivelemaan kymmenen vuotta vanha kohta, joka asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan.

- Ainakin täällä Tampereella tunnetaan käsite, jota kutsutaan laajennetuksi asemapaikaksi. Tämä tarkoittaa, että kuljettajat, jotka tulivat töihin ennen tämän laajennetun asemapaikan keskimistä, sekä vuoden 2001 jälkeen töihin tulleet kuljettajat saavat paremmat edut kuin väliinputoajat. Ne, jotka putosivat laajennetun asemapaikan kuoppaan, tekevät täysin samaa työtä ilman päivärahoja. Tämä ei istu oikeustajuuni millään tavalla, ja asia saadaan järjestykseen vasta 1.5.2011. Tähän tulee siis yli viiden vuoden viivytys kaiken päälle.

Nyt aikaansaatu sopimus pitää sisällään huhtikuun alussa 0,6 prosentin palkankorotuksen ja lokakuussa 0,7 prosentin palkankorotuksen. Ensi vuoden keväällä vuorossa on vielä 0,6 prosentin palkankorotus.

- Olisimme olleet tyytyväisiä, jos seuraava korotus olisi ollut prosentin luokkaa. Nyt korotuksia ovat myös myöhäistetty. Olisin toivonut, että kun vanha sopimus umpeutui, niin takautuvasti olisi uusi astunut voimaan, Ohtonen sanoo.

Työvoimapula uhkaa

33 vuotta linja-autoalalla ollut Väinö Paunu Oy:n pääluottamusmies Raimo Ohtonen uskoo, että moni kuski vaihtaa alaa tulevaisuudessa.

- Autonkuljettajat saavat ajoluvan vasta 21-vuotiaana. Monella on siis alla jokin muu ammatti, josta he ovat jostain syystä ajautuneet autohommiin. Nyt jos lähtee vienti vetämään ja työpaikkoja avautuu muilta aloilta, buumi työpaikan vaihtoon nousee. Linja-autoalaa uhkaa työvoimapula.

Ohtonen pelkää, että kukaan nuori ei halua lähteä urakkatyöhön tuntipalkalla.

- Työssä on hirveä kiire, aikataulut painavat päälle, liikenne- ja keliolosuhteet vaihtelevat kokoajan, on monia stressitekijöitä, epäsäännöllinen työaika. Kuskeille annetaan myös huonoa palautetta herkästi suoraan, eli "pomot" istuvat jatkuvasti selän takana - hyvää palautetta saa harvemmin. Kysyy siis tiettyä luonnetta, jotta tässä hommassa jaksaa.

- Emmekä me valitettavasti saa kaupassa alennusta sanomalla, että olemme köyhiä bussinkuljettajia. Työn rankkuus kun ei näy lompakossa.

Katso Raimo Pitkäsen raportti

Lue myös:

    Uusimmat