Some on tullut opetukseen jäädäkseen – opettajien koulutus pahasti jälkijunassa

Vielä viitisen vuotta sitten kännykän käyttö oppitunnilla oli sitkeästi kielletty. Nyt siihen kannustetaan, ja opettajien on pysyttävä kehityksessä mukana, kannustavat MTV:n Huomenta Suomessa vierailleet OAJ:n perusopetuksen erityisasiantuntija Jaakko Salo ja Käpylän peruskoulun opettaja Ville Teittinen.

– Sitä itse asiassa velvoitetaan. 2016 tulee käyttöön uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, niin siellä on hyvin vahvasti tieto- ja viestitekniikan käyttö opetuksessa niin opiskelun kohteena kuin myös välineenä, Jaakko Salo selventää.

Kännyköiden avulla voidaan nykyään esimerkiksi pelata opetusta tukevia pelejä, joihin koko luokka osallistuu yhtä aikaa älypuhelinsovellusten avulla. Se, miten opettajia tähän on koulutettu, on valitettavasti kulkenut pahasti jälkijunassa teknologian kehittymisen suhteen.

– Vaikka itse olen Helsingistä mikä on kohtuullisen hyvällä tasolla, niin silti koulujen välineistö kaiken tällaisen opettamiseen on surkeata suoraan sanottuna. Varmaan muualla Suomessa on vielä huonompi tilanne, Teittinen tylyttää.

Salon mukaan opettajien täydennyskoulutus on kaiken kaikkiaan laiminlyöty. On ollut pitkälti opettajien omalla vastuulla kehittää itseään sosiaalisen median hallinnan ja opettamisen suhteen.

– Osaamisen kehittämissuunnitelmia on tutkimusten mukaan jollain noin joka kymmenennellä opettajalla. Se tarkoittaa sitä, ettei tätä asiaa ole suuresti mietitty, Salo valittelee.

Somesta on opetuksessa paljon hyötyä mutta koulun ja nuorten arjessa myös paljon haittaa. Siksi kouluissa on luokkien järjestyssääntöjen lisäksi täytynyt laatia myös omat some-säännöt.

– Ketään ei saa kuvata ilman lupaa ja suostumusta, laittaa toisten kuvia jakeluun. Kuten muuallakin, ei saa kiusata, pitää kunnioittaa ja puhua nätisti, Teittinen kertaa oman nelosluokkansa ohjeistusta.

– Kiusaamistilanteissa on ollut olennaista, että opettaja pääsee puuttumaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Aikaisemmin jos opettaja seuraavana päivänä kuuli, hän oli hyvässä vaiheessa katkaisemaan sen, mutta nyt seuraavana päivänä opettaja saattaa olla koulun viimeinen ihminen joka kuulee siitä. Se on laajentunut tosi suureksi, Salo vertaa.

Kännykät ja sosiaalinen media ovat tulleet jäädäkseen osaksi kouluopetusta. Mutta se ei silti tarkoita sitä, että somessa saisi roikkua koko päivän.

–  Koulussa tehdään niin paljon muutakin, on tilanteita joissa tämä pitää rajata, kuten töissäkin. Jos kirjoittaa muistiota jostain aiheesta, se on hyvin vaikeaa jos samaan aikaan seuraa millaisia uusia kissavideoita on tänään Facebookiin tullut, Salo lohkaisee.


Lue myös:

    Uusimmat