Solberg jahtaa yllätystä uusitulla ajokilla

Petter Solberg, Norja (Photo: Reporter Images/Grazia Neri/Getty Images)
Petter Solberg, Norja (Photo: Reporter Images/Grazia Neri/Getty Images)Copyright Allsport 2003
Julkaistu 02.10.2003 20:52

Norjalaisen Petter Solberg toivoo kykenevänsä yllättämään perjantaina alkavan Sanremo-rallin ranskalaiset suosikit Peugeot'n Gilles Panizzin ja Citroenin Sebastien Loebin. Taustatukea on luvassa rallin kaksi kertaa voittaneelta Subaru-tallitoverilta Tommi Mäkiseltä, joka tosin lähtee kisaan erilaisella autolla kuin Solberg.

Solbergilla (kuvassa) on ajokki, jossa kallistuksenvakaajien toiminta hoidetaan uudella hydraulisella järjestelmällä, joka pyrkii pitämään renkaan koko ajan mahdollisimman tiiviisti tienpinnassa. Mäkisellä on käytössään normaalilla vakaajilla, jousituksella ja iskunvaimennuksella varustettu auto.

- Uusi auto on ollut testeissä selvästi vanhaa parempi. Siihen sisältyy kuitenkin tietty riski, koska sitä ei ole testattu joka olosuhteissa. Sitä ei varmaan muuten olisi vielä otettu käyttöön, mutta kun MM-tilanne on niin tiukka, Mäkinen setvii ja tunnustaa, että olisi mielellään ajanut uudella autolla itsekin.

Ennen Sanremo-rallia Peugeot'n Richard Burns johtaa MM-sarjaa 55 pisteellä. Carlos Sainz on toisena seitsemän pisteen päässä. Solberg nousi kahden viikon takaisella Australian rallin voitolla kolmanneksi samalla pistemäärällä Citroenin kokeneen espanjalaistähden kanssa.

- Auto kääntyy hyvin ja on vakaa ajettava. Tosin itse uskon, että suurimmat uudistukset meillä on rengaspuolella, loistovauhtia torstain testierikoiskokeella ajanut Solberg sanoo.

Renkaiden kesto tärkeintä Teglialla

Sanremo-rallissa ajetaan 14 erikoiskoetta, joiden joukossa on lauantaina kaksi kertaa kaasuteltava 52,3 kilometrin Teglia.

Keskinopeat ja mutkaiset vuoristotiet ovat varsinkin aamuisin kosteita. Kuljettajien kiusana ovat myös sumu, mahdolliset sadekuurot ja teille vuorilta putoava irtosora ja puiden lehdet. Kun matkalla on vain 14 erikoiskoetta, se tarkoittaa että virheiden korjaamiseen ei ole aikaa.

- Täällä menestyy puhtaalla, ehjällä ajolla. En usko, että pitkällä pätkälläkään kannattaa paljon hyökätä. Enemmän siellä saa katsella, että renkaat kestävät loppuun asti, Mäkinen arvioi.

Onnistumista vaaditaan myös rengasvalinnoissa. Merialppien sää vaihtelee nopeasti ja kun erikoiskokeita ajetaan nippuun, rengasvalinnasta viimeisen samoilla renkailla ajettavan erikoiskokeen loppuun on helposti kaksi tuntia, jossa ajassa sää voi vaihtua perusteellisesti.

Kisan suomalaissuosikki on viime vuoden kakkonen Peugeot'n Marcus Grönholm, joka jahtaa uransa ensimmäistä asvalttirallin voittoa. Tehdastalleissa kisaan lähtevät myös Fordin Mikko Hirvonen ja Skodan Toni Gardemeister ja junioreiden MM-sarjaa kiertävät Kosti Katajamäki ja Ville-Pertti Teuronen.

(MTV3-STT)