SLSY: Finnair rikkoi työehtosopimusta yt-ilmoituksella

Finnair on ilmoittanut suunnittelevansa mittavia ulkoistuksia. Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen mukaan työnantaja on rikkonut työehtosopimusta.

– Käymme nyt sisäisiä keskusteluja siitä, mitä tehdään. Ilman muuta meidän näkökulman mukaan työnantaja rikkoi voimassa olevaa työehtosopimusta, SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers toteaa MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa.

Finnair ilmoitti viime viikolla suunnittelevansa 540 matkustamopalveluihin kuuluvan työntekijän ulkoistamista sekä 140 henkilön vähentämistä hallinnosta ja tukitoiminnoista. Yhteensä toimenpiteet koskevat siis 680:tä työntekijää.

Työtaistelutilanne vai ei?

SLSY:ssä käydään nyt neuvotteluja siitä, miten tilanteessa edetään. Lakosta ei vielä puhuta, mutta Åkersin mukaan asetelma on nyt sama kuin vuonna 2006. Vuonna 2006 työehtosopimus oli yhä voimassa ja samaan aikaan haettiin säästöjä. Finnair ilmoitti mittavista ulkoistuksista. Siitä seurasi lakko.

– Meille annettiin neuvotteluaikaa 28.4 asti, ensinnäkin tämä raja on yhä voimassa. Neuvotteluita pitäisi käydä tiiviisti ja hakea niitä ratkaisuja, joita on jo löydettykin. Aikaa on vielä kuukauden verran, mutta sitten tulee lisäksi tällainen painostustoimi, joka vastaa sisällöltään ihan sitä samaa kuin vuonna 2006.

Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho ei suoraan ota kantaa siihen, että onko yt-neuvottelut työtaisteluilmoitus, kuten SLSY sitä kutsuu.

– Yhtiö tietysti käyttää kaikkia toimenpiteitä, mitä se voi lain puitteissa voi tehdä. Vaikka meillä on myöskin aika karu vaihtoehto esitetty, eli irtisanomiset ja yt-neuvottelut, niin totta kai me haemme jatkuvasti neuvotteluratkaisua. Se on kaikille paras vaihtoehto.

Thelma Åkersin mukaan tilanne on erikoislaatuinen, koska säästöneuvottelut ovat käynnissä.

– Työnantaja yksipuolisesti ilmoittaa yt-neuvotteluista. Nyt pitäisi valita, että onko meillä käynnissä säästöneuvottelut, vai työtaistelutilanne. Jompikumpi vaihtoehto pitää valita. Meillä on täydet valmiudet jatkaa neuvotteluita, olemme siihen halukkaita, mutta tilanne pitäisi saada selkiytettyä.

"Kaikkien paitojen täytyy kastua"

Finnairilla on jälleen esitetty myös palkanalentamista. Tämä aiheuttaa jälleen välien kiristymistä.

– Me olemme tehneet palkanalennuksia vuodesta 1999 lähtien. Teimme alennuksen myös vuosina 2006, 2010 ja 2011. Tämä on sellainen loputon tie. En osaa sanoa koska tämä loppuu. Jos yhtiö on vaikeuksissa, niin silloin kyllä koko yhtiön henkilökunta täytyy osallistua kustannuksien tehostamiseen. Ei voida vain yhden henkilöstöryhmän kohdalla puhua 20 prosentin palkanalennuksesta, Thelma Åkers suomii.

Ihon mukaan nyt jo tehdyt toimenpiteet ovat tähän vuoteen tultaessa alentaneet ylimmän johdon kustannuksia 14 prosenttia.

– Samaa mieltä olen siitä, että kaikkien paitojen täytyy kastua näisä talkoissa. Se mihin esityksemme johtaisi, ei olisi 20 prosentin palkan alennus vaan, noin 10 prosentin työmäärän lisääntyminen työajassa. Ansioiden tietty leikkaantuminen nykyisestä 4100 eurosta noin 3900 euroon kuukaudessa. Se on toki muutos, mutta sellainen mihin ihmisten olisi mahdollista sopeutua, Iho kertoo.

Kaikkien säästöjen jälkeen Finnair ei siltikään ole kuivilla vesillä: Iho myöntää, että paljon pitää lisäksi tehdä. Yhtiöllä on vuodesta 2011 lähtien ollut käynnissä 200 miljoonan säästöohjelma.

– Meidän täytyy vahvistaa tuottopohjaa. Lisäksi meillä on kaupallinen strategia uudistumassa ja meidän täytyy investoida tulevaisuuteen ja kyetä uudistamaan laivasto, mutta kun nämä tehdään, niin uskon, että meillä on hyvä tulevaisuus.

 

Lue myös:

    Uusimmat