Skanska lahjusepäilystä: Olemme antaneet aineistoa poliisille

Rakennuskonserni Skanskan entistä toimitusjohtajaa ja kahta muuta johtajaa epäillään lahjusrikoksista. Skanska korostaa tekevänsä tiivistä yhteistyötä keskusrikospoliisin kanssa.

– Tutkinnan käynnistymisestä lähtien me olemme avustaneet poliisia esimerkiksi toimittamalla pyydettyä aineistoa. Meidän intressissä on, että tämä asia selvitetään pohjamutia myöten, sanoo Skanskan viestintäpäällikkö Liisa Salmela

Poliisitutkinnassa epäillään, että Skanskan ja useiden muiden yritysten antamat sponsorirahat olisivat todellisuudessa olleet lahjuksia. Sponsoroinnin kohteena oli HOK-Elannon entisen kiinteistöjohtajan Jari Leivon tytärten esteratsastusjoukkue. 

Salmela korostaa, ettei kukaan yhtiön nykyisistä työntekijöistä ole rikosepäilyjen kohteena.

MTV Uutisten tietojen mukaan Skanska irtisanoi kaksi johtajaa heihin kohdistuvien rikosepäilyjen tultua ilmi. Kolmas eli entinen toimitusjohtaja Juha Hetemäki lähti yhteisellä sopimuksella. Epäillyt ovat kiistäneet syyllistyneensä rikoksiin. 

Tarkoittaako nopea ratkaisu rikostutkinnan alkumetreillä sitä, että Skanska katsoo henkilöiden toimineen väärin? 

– Näiden yksittäisten henkilöiden asiaa emme pysty avaamaan enempää tutkinnan ollessa kesken.

Ainakin toinen irtisanotuista on riitauttanut potkunsa käräjäoikeudessa. Salmela myöntää riidan, mutta ei kommentoi tapausta tarkemmin. 

Urheilusponsorointiin tiukempi linja

Skanska on tiukentanut viime vuosina käytäntöjään urheilusponsoroinnin suhteen.

 – Tämä on osa yleistä trendiä, jonka näemme vahvistuvan. Yhä enemmän yrityksiltä odotetaan eettisyyttä, vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä, Salmela sanoo.

Salmelan mukaan sponsorointipyynnöt keskitetään markkinointi- ja viestintäosastolle, minkä jälkeen ne siirretään ylimmän johdon päätettäviksi. 

 – Kukaan yksittäinen ihminen ei yksin päätä näistä. Aikaisemmin sponsorointiasioiden käsittely ei ollut meillä niin keskitettyä kuin se nyt on.  

Salmelan mukaan Skanska harrastaa yleisesti ottaen vähän urheilusponsorointia.

– Katsomme tarkkaan, sopiiko kohde Skanskan liiketoimintaan. Urheilusponsorointia on vähennetty entisestäänkin siitä vähästä, mitä se on ollut. Pääpaino on muunlaisissa asioissa, Salmela kertoo. 

Lue myös:

    Uusimmat