SKAL: Traktorit kuuluvat pellolle

Järjestön mukaan traktoriyhdistelmät ovat liikenneturvallisuusriski ja niiden käyttö runkotieverkon aurauksessa on edesvastuutonta. Viime syksyn lakiuudistus mahdollistaa liikennetraktoreiden kilpailemisen osasta kuorma-autojen kuljetuksista.

Kuljetusalan järjestö SKAL arvostelee traktoreiden lisääntyvää käyttöä tavarankuljetuksissa ja tienhoidossa. SKAL:n puheenjohtajan Ahti Myllyksen mukaan muuta liikennettä hitaammin liikkuvat traktoriyhdistelmät ovat liikenneturvallisuusriski, josta tieliikenteessä on päästävä eroon.

- Liikennetraktoreiden käyttö runkotieverkon aurauksessa on edesvastuutonta, sillä niiden jäljiltä tiet ovat todella surkeassa kunnossa. Traktorit kilpailevat myös vaarallisin ja epätervein säännöksin osasta kuorma-autojen kuljetuksia, sanoi Myllys Polvijärvellä.

Myllys arvosteli viime syksynä voimaan astunutta lakia, jossa ns. liikennetraktoreille annettiin oikeuksia harjoittaa ammattimaista tavaraliikennettä jopa ilman liikennelupavelvoitetta. Myllyksen mukaan eduskunnan päätös vääristää kilpailua samoissa kuljetustehtävissä toimivien erilaisten ajoneuvojen kesken.

- Lainsäätäjät ovat rakennelleet traktoreille merkillisen ja epäselvän säännöstön, jonka mukaan jopa 15-vuotiaat nuoret voivat kuljettaa yleisellä tiellä 28 tonnin traktori-perävaunuyhdistelmää.

Liikenne- ja viestintävaliokunta lisäsi lain perusteluihin vaatimuksen, että liikennetraktoreita koskeva säännöstö on käytävä läpi ja selvityksen tuloksista on raportoitava eduskunnalle kuluvan vuoden aikana.

- Toivottavaa on, että liikenne- ja viestintäministeriön tehtäväksi jäävä selvitys johtaa määräysten harmonisointiin ja traktoreiden pääsääntöisen käytön keskittymiseen sinne minne ne kuuluvatkin eli pellolle, hän sanoi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat