SKAL: Rekkajonoissa pientä parannusta

Runsasluminen talvi huolettaa toimitusjohtaja Iiro Lehtosta. Lumiset penkat siirtäisivät rekkajonot ajoradan puolelle, mikä vaarantaisi liikenneturvallisuuden.

Kaakkois-Suomen rekkaruuhkien odotetaan paisuvan ensi talvena ennätysmäiseksi, yli 100 kilometrin mittaisiksi. Tällöin ne ulottuisivat jopa Loviisan länsipuolelle.

Rekkaliikenne on kasvanut neljässä vuodessa 60 prosenttia. MTV3:n Huomenta Suomessa vierailleen Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtajanIiro Lehtosen mukaan itäisessä tullipiirissä rekkojen vuorokausitahti on tällä hetkellä1200 rekkaa. Tilanne on pahin Vaalimaalla.

Suomen puolella ongelmaan on haettu helpotusta muun muassa rekkaparkeilla. Suunnitellut toimet eivät auta tilannetta vielä ensi talvena.

SKAL onkin huolissaan liikenneturvallisuudesta, jos edessä on runsasluminen talvi.

- Säiden aroilla ollaan. Lumiset penkat siirtäisivät rekkajonot ajoradan puolelle. Kolmea autoa rinnakkain ei silloin enää välttämättä mahdu. Silloin liikennturvallisuus kärsii ja koko tilanne alkaa olla pois käsistä, Lehtonen maalailee.

Rekkaruuhkien syy on Venäjä rajatyöskentelyn hitaus. Venäläisviranomaiset ovat nyt luvanneet nostaa käsittelyä nykyisestä 600-700 rekasta 1000 rekkaan vuorokaudessa. Lehtosen mukaan määrä ei riitä edelleenkään.

- Suomen puolella käsittelynopeus on 1400 rekkaa vuorokaudessa ja sitäkin olisi varaa kasvattaa, Lehtonen arvioi.

Suomalaiset ovat käyneet Pietarissa lyömässä nyrkkiä pöytään. Lehtosen mukaan viesti näyttäisi olevan menossa perille.

- Pientä parannusta näyttäisi olevan tulossa, ja se on kyllä välttämätöntä, että selvittäisiin ensi talven yli, hän korostaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat