Sipoo jarruttaa metron laajentamista itään

Sipoo ei täysin tyrmää ajatusta metrosta. Se pitää kuitenkin liian nopeana Helsingin ajamaa aikataulua.

Erimielisyydet pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämisestä jatkuvat, semminkin kun Sipoo toppuuttelee metron rakentamista Itä-Uudellemaalle.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen mukaan metrot voisivat liikennöidä Sipooseen jo kymmenen vuoden päästä. Sipoon kaavoituspäällikkö Pekka Normo kuitenkin arvioi, että metron jatkaminen Itäsalmeen tulisi ajankohtaiseksi aikaisintaan viidentoista vuoden kuluttua.

- Kymmenen vuotta ei ole realistinen arvio. Ensin tarvittaisiin metrovaraus sekä Itä-Uudenmaan maakuntakaavaan että Sipoon ja Vantaan yleiskaavoihin. Sitten vasta voidaan lähteä tekemään asemakaavoja, Normo muistuttaa.

Ajatusta metrosta ei kuitenkaan Sipoossa täysin tyrmätä. Normon mielestä ennen metron rakentamispäätöstä tulisi odottaa liikenne- ja viestintäministeriön selvitystä Heli-radasta, jonka on määrä valmistua keväällä.

Helsingistä Luumäelle on suunniteltu junarataa, jonka tärkein tehtävä olisi nopeuttaa Helsingin ja Pietarin välistä liikennettä. Normon mukaan Heli-radalle voisi mahtua myös VR:n lähiliikennettä.

- Molemmat ovat mahdollisia. Tämä riippuu pitkälti siitä, mitä päätetään Heli-radan suhteen. Ei ole kansantaloudellisesti järkevää, että kahta raidetta laitettaisiin vierekkäin kulkemaan, Normo huomauttaa.

Päätöksissä merkittävässä roolissa on se, minkälainen ratkaisu Sipoon kunnan osaliitoksesta Helsinkiin tulee alkuvuodesta korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Kolmessa vartissa Helsingistä Nikkilään 2015?

Joka tapauksessa Sipoon kiireellisin hanke on henkilöliikenteen aloittaminen Keravan ja Nikkilän välisellä rataosuudella. Tarkoituksena on, että lähiliikenteen K-junat jatkaisivat Pohjois-Sipooseen viimeistään vuonna 2015. Hankkeen arvioidaan maksavan noin 12 miljoonaa euroa.

- Helsingin seutua tulisi kasvattaa siten, että hyödynnettäisiin jo olemassa olevaa infrastruktuuria, Normo pohtii.

Matka Helsingistä Nikkilään kestäisi radan valmistuttua 40-45 minuuttia. Välille tulisi pysähdyspaikat Keravan Ahjossa ja Sipoon Talmassa.

Edellytyksenä Kerava-Nikkilä-radan kannattavuudelle on, että lähialueille muuttaisi runsaasti lisää väkeä. Sipoon yleiskaavaluonnoksessa linjattiin tavoitteeksi, että Nikkilään ja Talmaan houkuteltaisiin yhteensä jopa 15 000 uutta asukasta vuoteen 2025 mennessä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat