Shikaanit hidastamaan vauhtia Suomen MM-rallissa

Shikaanit eli hidastusmutkat ovat tuttuja moottoriradoilta, mutta tänä vuonna niitä on rakennettu myös Suomen MM-rallin teille. Ouninpohjan ja Ehikin erikoiskokeille kyhätyillä shikaaneilla pyritään keskituntinopeuden laskemisen lisäksi ehkäisemään vauhtisokeutta. Kuljettajat halutaan herättää liiasta vauhdin hurmasta.

Huoli kasvavista vauhdeista on usein aiheuttanut Suomen MM-rallin järjestäjille päänvaivaa. Nykyään ei ole olemassa ylärajaa yksittäisen erikoiskokeen keskinopeudelle, mutta hullutteluun ei ole silti varaa. Shikaanit rakennettiin Kansainvälisen autoliiton FIA:n turvakomission toivomuksesta.

- Keskituntinopeushan ei tapa ketään, mutta tilannenopeus tappaa. Turvakomissio totesi, että shikaanit tarvitaan, reitistä vastaava kilpailunjohtaja Seppo Harjanne sanoi.

Kaikkien erikoiskokeiden äidiksi hehkutettu Ouninpohja ajetaan kahden vuoden tauon jälkeen täyspitkänä pikataipaleena. Kahtena edellisenä vuonna se ajettiin kahteen osaan jaettuna keskituntinopeuden hillitsemiseksi. Ratkaisuun päädyttiin vuoden 2004 kisan jälkeen, kun Norjan Petter Solberg ajoi Subarullaan Ouninpohjan yli 130 km/h:n keskinopeudella.

Shikaanit on rakennettu Ouninpohjassa suorille 7,1, 16,5 ja 22,4 kilometrin kohdille. Ehikissä shikaani on 5,4 kilometrin kohdalla. Hidastusmutkat on tehty ns. muoviporsaista, jotka on täytetty hiekalla.

- Ne katsottiin sellaisille kohdille, joissa mennään pitkän aikaa kovaa ja sen jälkeen tien luonne muuttuu, Harjanne selvitti.

Vauhtisokeus saattaa yllättää, kun suorilla painetaan kaasupoljin pohjassa. Ford-tallin telemetriatietojen mukaan Marcus Grönholm lasketteli viime vuonna Ouninpohjassa kuutosvaihteella 46 sekuntia kaasu pohjassa välillä jarrupoljinta hipaisten.

Ford-kuljettajat eivät tyrmää shikaaneja

Kuusi kertaa Jyväskylässä voittanut Grönholm ei tyrmää shikaaneja tutustumisjakson perusteella.

- Shikaanit ovat ihan hyvä juttu, eivät vauhdit pääse liian korkeiksi. Ouninpohjan viimeinen shikaani on tosin hieman hassussa paikassa. Se ei näy oikein kunnolla. Onhan meillä se nuoteissa, mutta jos vetää vaan vanhasta muistista, niin se tulee aika yllättäen, Grönholm kommentoi uudistusta.

Mikko Hirvonen on samoilla linjoilla Ford-tallikaverinsa Grönholmin kanssa.

- Shikaanit ovat mielestäni helpoin konsti rajoittaa vauhtia, mutta niiden sijoittaminen ei ole täysin onnistunut. Joissain paikoissa ne ovat vähän piilossa. Pätkien luonne ei ole kuitenkaan muuttunut, mikä on hyvä asia, Hirvonen tuumasi.

Sekä Ouninpohja että Ehikki ajetaan lauantaina kahdesti.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat