Shell pohtii osallistumista päästökauppaan

Öljyjätti Royal Dutch/Shell harkitsee osallistumista kiisteltyyn suunnitelmaan, jolla on määrä kehittää markkinat hiilidioksidin päästölupien kauppaa varten. Kasvihuoneilmiön syntyyn liitettyjen hiilidioksidipäästöjen kauppa herätti kiivasta kädenvääntöä mm. Kioton ilmastokokouksessa.

Shellin uuden uusiutuvien energianlähteiden yksikön johtaja Jim Dawson sanoi tiistaina, että Shell on saanut rohkaisevia tietoja rikkidioksidipäästöjen kauppaa koskevien markkinoiden toiminnasta Yhdysvalloista. Yhdysvallat oli yksi päästökaupan puolestapuhujista myös Kiotossa joulukuussa.
-Tutkimme millaisia optioita ja mahdollisuuksia meille avautuu. Emme ole täysin vielä päättäneet politiikastamme, hän sanoi tiistaina.

Yhdysvallat, joka on maailman suurin ns. kasvihuonekaasujen tuottaja, pitää suunnitelmaa päästökaupasta tehokkaana keinona pienentää päästöjen rajoittamisen aiheuttamia kustannuksia. Suunnitelman mukaan eri valtiot ja yritykset voisivat ostaa ja myydä oikeuksiaan kaasupäästöihin.

Eräät kehitysmaat ja ympäristönsuojelivat katsovat, että päästökauppa avaa ilmastosopimukseen vaarallisia porsaanreikiä, jotka saattavat tehdä koko sitovien päästörajoitusten idean mitättömäksi.

Suunnitelmat saastuttamislupien kansainvälisestä kaupasta ovat vielä alkuvaiheessa. Lontoon kansainvälinen öljypörssi IPE on kuitenkin ilmoittanut olevansa kiinnostunut kehittämään markkinoita päästölupien kaupalle. IPE on maailman toiseksi suurin öljyfutuurien ja muiden energia-alan rahoitusvälineiden kaupan keskus.

Dawsonin mukaan rikkidioksidipäästöjen kaupasta Yhdysvalloissa saadut kokemukset ovat osoittaneet, että vuosien mittaan rikkidioksidipäästöjä on onnistuttu rajoittamaan.
Dawson sanoi, että hiilidioksidipäästöt "saattavat hyvinkin" olla ilmaston lämpenemisen takana. Hänen mukaansa niiden rajoittaminen on järkevää.

Dawsonin johtama uusiutuvien energiavarojen yksikkö aikoo investoida 500 miljoonaa dollaria (2,75 miljardia markkaa) aurinkoenergian, biomassan ja muiden uusiutuvien energianlähteiden kehittämiseen seuraavien viiden vuoden aikana.
(STT-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat