Sea Containers myy Silja Linen

Ennen myyntiä Silja Line joutuu leikkauskuurille, ja muun muassa Silja Opera myydään. Ostajaehdokkaaksi povataan kansainvälistä suurvarustamoa.

Omistajayhtiö Sea Containers on päättänyt asettaa tappiollisen Silja Line -laivayhtiön myyntiin. Yhtiön mukaan Silja Linen tuotot ovat laskeneet merkittävästi tänä vuonna johtuen muun muassa polttoainekustannusten noususta.

Silja Linen toimitusjohtajan Antti Pankakosken mukaan yhtiön toimiva johto sopeutuu omistajan ratkaisuihin ja tekee jo nyt omistajan vaatimia tehostamistoimia.

- Se, että Silja on laitettu myyntiin, ei sinänsä vaikuta toimintaan lainkaan. Toiminta jatkuu ihan normaalisti, Pankakoski korostaa.

Yhtiö julkisti syyskuussa tehostamisohjelman yhtiön kannattavuuden parantamiseksi. Tehostamisohjelmaa jatketaan kuten tähänkin asti.

- Meillä on toiminnan tehostamisohjelma päällä, ja se ajetaan täysillä ihan loppuun riippumatta tästä ratkaisusta, Pankakoski painottaa.

Siljan ostajaksi povataan suurvarustamoa

Varustamobisneksen asiantuntijoiden mukaan todennäköisin ostaja Silja Linelle on jokin kansainvälinen suurvarustamo, kun taas Tallinkin ostomahdollisuuksiin suhtaudutaan epäilevästi.

Suomen varustamoyhdistyksen toimitusjohtajan Mika Nykäsen mukaan myös pääomasijoittajien keskuudessa saatetaan tuntea kiinnostusta laivayhtiötä kohtaan.

- Arvelisin kuitenkin, että ostaja on todennäköisimmin jokin toinen isompi varustamo, Nykänen pohti.

Nykäsen mukaan Silja on houkutteleva ostokohde etenkin nyt, kun Finnjetin ja Silja Operan kaltaiset tappiolliset murheenkryynit myydään. Siljalla on vahva brändi, jonka vetovoima on kestänyt hintakilpailunkin keskellä.

Nykänen ei usko spekulaatioihin, joiden mukaan kilpaileva Tallink ostaisi itseään selvästi suuremman Siljan. Hän muistuttaa, että Tallinkissa on tehty viime aikoina runsaasti investointeja muun muassa uusiin aluksiin.

- Tallinkin kohdalla pörssilistautuminen tuntuu paljon todennäköisemmältä vaihtoehdolta kuin se, että he ryhtyisivät tekemään uusia kauppoja.

Toiminta keskitetään Viron ja Ruotsin reiteille

Tehostamisohjelman mukaisesti Silja Line keskittää toimintaansa ydinreiteilleen, Suomesta Ruotsiin ja Viroon. Pankakosken mukaan ydinreitit ovat kannattavia. Hän arvioi, että luopuminen ydintoiminnan kannalta tarpeettomista yksiköistä parantaa merkittävästi Siljan tulosta. Siljan jäljelle jääviä ydinreittejä ovat Helsinki-Tukholma, Turku-Tukholma/Kapellskär ja Helsinki-Tallinna.

Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivien Super SeaCat -alusten määrä leikataan kolmesta kahteen. Henkilöstövähennykset ovat niin ikään olleet alkuperäisissä suunnitelmissa:

- Alunperin arvioimme, että yt-neuvottelut vaikuttaisivat noin 100-150 työpaikkaan, Pankakoski kertoo.

Uutena tietona aikaisempaan tehosteohjelmaan on, että Silja Opera -alus myydään tai vuokrataan. Syyskuun ilmoituksessa laivan kohtalo oli vielä avoin.

Myynti-ilmoitus ei yllättänyt pääluottamusmiestä

Tieto Silja Linen laittamisesta myyntiin ei yllättänyt työntekijöitä, sanoo Siljan meripuolen pääluottamusmies Leif Drockila. Yhtiössä on keskusteltu kulujen karsimisesta jo pitkään. Drockila arvelee, ettei henkilökunta ryhdy perjantaina erityisiin toimiin myynti-ilmoituksen vuoksi.

- Ei se ole aivan yllätys. Sehän on jokapäiväistä, että omistajat yrittävät päästä eroon tappiollisista osa-alueista, Drockila sanoo. Hän lisää myös, että Silja on myyty aiemminkin.

Drockila arvelee, että tulevat henkilöstövähennykset koskevat suurelta osin Siljan maaorganisaatiota, koska laivoilla supistuksia on tehty jo aiemmin.

- Laivoilla ei ole hirveästi otettavaa, muuten toiminta alkaa kärsiä.

Laivojen työntekijät saavat lisätietoa Siljan myynnistä kello 10 kaikilla laivoilla pidettävissä tiedotustilaisuuksissa.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 04.11.2005)

(Kauppalehden Talousuutiset 04.11.2005)

Lue myös:

    Uusimmat