Schibsted ostamassa Alma Mediaa

Norjalainen mediakonserni Schibsted on tekemässä ostotarjouksen Alma Mediasta. Alma Median mukaan ostotarjouksen hinnaksi tulee 705 miljoonaa euroa. Yhtiö aikoo pistää myös Alma Median alueelliset sanomalehdet myyntiin, jos tarjous hyväksytään.

Schibsted aikoo tehdä julkisen ostotarjouksen kaikista Alma Median liikkeeseen laskemista osakkeista ja optio-oikeuksista. Yhtiö tarjoaa jokaisesta I-sarjan osakkeesta 11,40 euroa ja II-sarjan osakkeista 10,70 euroa kappaleelta.

Shibsted tarjoutuu ostamaan myös Alma Median optio-oikeudet. Tarjoushinnat ovat 23,80 euroa jokaiselta 1999A optio-oikeudelta ja 20,48 euroa jokaiselta 1999B optio- oikeudelta. Ostotarjouksen toteuttaminen edellyttää, että Schibstedin kokonaisomistus nousee yli kolmasosaan äänimäärästä.

Schibsted on Oslon pörssissä vuodesta 1992 noteerattu mediayhtiö, jonka liikevaihto ylittää miljardi euroa. Schibstedin tämänhetkinen markkina-arvo on 1,5 miljardia euroa ja sen päätoimialoihin kuuluvat sanomalehdet, televisio ja internet.

- Alma Media on täydellinen kumppani Schibstedille. Yhtiöt täydentävät toisiaan sekä maantieteellisesti että liiketoiminnallisesti. Yhdessä ne muodostavat hyvin vahvan pohjoismaisen jalustan toiminnan laajentamiselle, sanoo Schibstedin toimitusjohtaja Kjell Aamot.

Schibstedin käsityksen mukaan Alma Media on hyvin johdettu yhtiö, jolla on taitava johto sekä vahva asema sanomalehdissä, TV-toiminnassa ja uuden median alalla. Schibstedistä kerrotaan myös Alma Median kiinnostavan siksi, että se on johtava suomalainen toimija kaupallisessa TV-toiminnassa, toiseksi suurin sanomalehtikustantaja ja sillä on vahva asema online-toiminnoissa.

Lehdet myyntiin?

Schibsted ilmoitti laittavansa Aamulehden ja muut alueelliset sanomalehdet myyntiin Suomessa, jos Schibstedin ostotarjous Almasta menee läpi. Ajatuksena on saada lehdille suomalainen omistaja. Asiasta kertoi Schibstedin toimitusjohtaja Kjell Aamot.

Aamotin mukaan Alma Median maakuntalehtien myynnistä ei ole toistaiseksi keskusteltu mahdollisten ostajaehdokkaiden kanssa. Maakuntalehtiä ei kuitenkaan aiota myydä Alma Median nykyiselle suuromistajalle Bonnierille, vaan niille halutaan löytää suomalaisen ostaja.

Lehdet varpaillaan

Turun Sanomat, Kaleva ja Keskisuomalainen seuraavat mielenkiinnolla Schibstedin aikeita Aamulahden ja muiden Alma Median aluelehtien myymiseksi suomalaiselle ostajalle.

Turun Sanomia julkaisevan TS-Yhtymän toimitusjohtaja ja pääomistaja Keijo Ketonen kertoi odottavansa rauhassa tilanteen kehittymistä. Hän huomautti, että Alman omistajilla on kuukausi aikaa vastata Schibstedin tarjoukseen. Kalevan toimitusjohtaja Taisto Riski sanoi oululaislehden olevan kiinnostunut keskustelemaan Schibstedin kanssa lähialueidensa lehdistä. Kysymykseen tulisi näin Pohjolan Sanomien, Lapin Kansan ja Kainuun Sanomien omistus. Keskisuomalaisen konsernijohtaja Erkki Poranen myönsi toimialalla tapahtuvien järjestelyjen kiinnostavan Väli-Suomen lehtiryhmässä keskeisessä asemassa olevaa jyväskyläläislehteä. Poranen sanoi odottavansa mielenkiinnolla, mihin Schibstedin tarjous johtaa.

Pohjoismaista yhteistyötä

Schibstediä kiinnostaa Alma Mediassa erityisesti synergiaetujen saavuttaminen pohjoismaisissa tv-kanavissa. Alma Median kautta Schibsted pystyisi nostamaan omistuksensa Ruotsin TV4:ssä lähes 50 prosenttiin. Lisäksi Alma Media omistaa suomalaisen MTV3-kanavan kokonaan. Schibsted on myös kiinnostunut lisäämään omistustaan Norjan TV2:ssa, joskaan ei pidä todennäkösienä, että muut omistajat olisivat valmiita myymään omistuksiaan.

Kauppalehden mukaan Tanskan TV2 ei sen sijaan enää kiinnosta Schibstediä.

- Emme ole kiinnostuneita, koska Tanskan valtio haluaa jäädä omistajaksi kanavaan, Aamot linjasi.

- Mediatoiminta on etupäässä paikallista toimintaa. Schibsted on toteuttanut useita yritysostoja, joissa yhtiöt ovat jatkaneet toimintaansa itsenäisinä tytäryhtiöinä vakaalla paikallisella pohjalla. Aftonbladet, Svenska Dagbladet ja Blocket Ruotsissa, Eesti Meedia Virossa ja 20 Minutes Espanjassa ovat tästä esimerkkejä. Tavoitteenamme on jatkaa tätä perinnettä, sanoo Aamot.

Ruotsalainen Bonnier-konserni on nyt Alman suurin omistaja kolmanneksen omistusosuudella. Alma Media -konserniin Suomessa kuuluvat mm. MTV3 ja Aamulehti.

MTV:n nettisivujen suosio huomattu

Alma Median televisioliiketoimintojen ohella Schibsted on kiinnostunut suomalaisyhtiön uusmediaosaamisesta. Schibstedissä on huomattu MTV3:n internetsivujen saavuttama suosio. Myös asunto- ja automyynti-ilmoitusten vieminen internetin Etuovi- ja Autotalli-sivuille on noteerattu norjalaisyhtiössä.

-Niin kuin norjalaisilla mäkihyppääjillä on opittavaa Janne Ahoselta, meidän täytyy oppia Alma Medialta. Me uskomme, että meillä on opittavaa etenkin siitä, miten Alma Media on kehittänyt uusia internettuotteita ja uutta teknologiaa, varatoimitusjohtaja Birger Magnus sanoi tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Täysin olematonta ei Schibstedinkään internetliiketoiminta ole ollut, sillä Aftonbladetin nettisivut ovat olleet Ruotsin ylivoimaisesti suosituimmat mediasivut. Birger Magnusin mukaan Aftonbladetin sivuilla kävi viime maaliskuussa yli 45 miljoonaa kävijää, kun esimerkiksi Expressenissä kävijöiden määrä jäi vajaaseen 13 miljoonaan. Dagens Nyheterin kävijämäärä jäi alle 11 miljoonan ja Dagens Industrin alle seitsemän miljoonan. Myös internetin luokitelluissa ilmoituksissa Schibstedillä on vahva markkina-asema norjalaisten Finn- ja ruotsalaisten Blocket-sivujensa kautta.

Analyytikot odottavat Bonnierin vastausta

STT:n haastattelemat Opstockin Rami Vehmas kuin eQ Pankin Teemu Salonen pitivät Schibstedin tarjousta kohtuullisena. Salonen arvioi, että Suomessa nähdään harvoin tämäntapaisia niin sanottuja vihamielisiä valtausyrityksiä, joissa ostettavaan yritykseen tai omistajiin ei olla etukäteen yhteydessä.

-Suurin osa on ollut vähän toisenlaisia kauppoja ainakin viime aikoina, Salonen sanoi.

-Maksettava hinta ei ole mikään räikeä ylihinta. Se on ihan hyvä tarjous, mutta ei varmastikaan riittävä Vehmas muotoili.

Salosen mukaan hinta ei ole erityisen korkea sen enempää kilpailijoiden arvoon verrattuna kuin kassavirran perusteella. Ottaen huomioon yhteistyön edut Pohjoismaisilla televisiomarkkinoilla Salonen odottaisi, että Alma Mediasta on tarjottava Schibstedin ilmoittamaa korkeampi summa.

Salonen arvelee, että lopulta kilpailu käydään Schibstedin ja Alma Median nykyisen suurimman omistajan, ruotsalaisen Bonnierin välillä. Vehmaksenkin mielestä ne ovat pääehdokkaat. Hänen mukaansa nyt odotellaan vastatarjousta ja mahdollista tarjouksen korottamista Schibstedin puolelta.

-Bonnier voi tehdä vastatarjouksen sellaisesta määrästä osakkeita, että Schibstedille ei jää sitä yhtä kolmasosaa, jonka he vaativat, että tarjous pysyisi voimassa, Vehmas sanoi. Vehmaksen mukaan Bonnierilla ei kuitenkaan välttämättä ole rahaa tehdä tarjousta.

Osake nousi huimasti

Alma Median osakkeen arvo oli Helsingin pörssin sulkeuduttua 11.65 euroa, nousua oli lähes 24 prosenttia.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 21.12.2004)

(Kauppalehden talousuutiset 21.12.2004)

Lue myös:

    Uusimmat