Sasi kovistelee liito-oravia

Liikenneministeri Kimmo Sasi haluaisi poistaa liito-oravan EU:n uhanalaisten lajien listalta. Liito-oravan suojelukiista jarruttaa Kerava-Lahti-oikoradan rakentamista.

Liikenneministeri Kimmo Sasin mielestä Kerava-Lahti -oikorataa ei jätetä rakentamatta liito-oravakiistan takia. EU uhkaa olla antamatta radalle rahoitusta, koska liito-oravan suojelua ei ole hoidettu asianmukaisesti.

Valkeakosken sanomien haastattelussa Sasi sanoo suoraan mielipiteensä, että Suomen tulisi pyrkiä poistamaan liito-orava EU:n suojeltujen eläinten listalta.

Suomi on ainoa EU-maa, jossa uhanalaista liito-oravaa esiintyy. Se on vanhoissa metsissä elävä arka hämärän vuorokaudenajan eläjä. Kannan suuruudeksi arvioidaan 10 000 - 50 000 yksilöä.

Luonnonsuojeluväen mukaan liito-oravien kohdalla on kysymys muustakin kuin vain yhdestä lajista. Liito-oravien asuinympäristön eli vanhojen metsien suojelu suojelee samalla useita muitakin lajeja.

Nelostien liikenne hidastuu keskiviikosta alkaen

Nelostien liikenne hidastuu ajoittain keskiviikosta lähtien. Nelostien liikennettä hidastaa uuden radan rakentaminen Keravan ja Lahden välille.

Alkuvaiheen louhintatyöt tuovat Mäntsälään lyhytaikaisia nopeusrajoituksia ja pysäytyksiä. Mäntsälästä aloitettavat louhintatyöt jatkuvat Haarajoki-Hirvihaara-välillä koko talven ajan. Tammikuun loppupuolella louhinnat alkavat myös Kaukalampi-Levanto-osuudella.

Lahti-Kerava -oikoradasta rakennetaan noin 80 prosenttia moottoritien viereen, joten rakentaminen vaikuttaa liikennöintiin nelostiellä vuosien ajan. Radan on määrä valmistua 2006.


(MTV3)

(Huomenta Suomi 16.12.2002)

Lue myös:

    Uusimmat