SAS yhä kuilun partaalla – onko edessä perinteisten lentoyhtiöiden joutsenlaulu?

Kulunut vuosi on ollut lentoyhtiöille raskas. Konkurssiin on ajautunut jo noin 15 yhtiötä. Myöskään Finnair ei ole vielä selvillä vesillä. Asiantuntijan mukaan Aasian-strategia on ollut toistaiseksi Finnairin pelastus.

Epävarmat ajat, kallis polttoaine ja heikko euro – siinä näkyvimmät syyt lentoyhtiöiden nykyongelmiin. Taustalla on myös suuri rakenteellinen muutos. Lentoliikenne vapautui asteittain 90-luvun puolivälissä, ja uudet halpalentoyhtiöt haastoivat perinteiset verkostoyhtiöt.

– Kun markkinat olivat hyvin säädeltyjä ja tariffit sovittiin yhteisesti, henkilökunnan ansiotaso ja muut edut olivat aika korkealla tasolla. Halpalentoyhtiöt taas lähtivät rakentamaan systeemiään ihan puhtaalta pöydältä. Se on niille nyt kilpailuetu. Perinteiset yhtiöt ovat sen sijaan entistä jyrkempien leikkausten edessä, Tampereen teknillisen yliopiston professori Jorma Mäntynen arvioi.

SAS aloitti Mäntysen mielestä tervehdyttämistoimet esimerkiksi Finnairiin nähden auttamatta liian myöhään. Kolmen valtion – Ruotsin, Tanskan ja Norjan – omistama yhtiö joutui pulaan todennäköisesti jähmeyttään.

Reittiliikenne verkostoyhtiöiden taakkana

Jokapäiväinen reittiliikenne on raskas taakka SAS:n ja Finnairin kaltaisille isolle toimijalle. Halpalentoyhtiöt pystyvät valitsemaan parhaat yhteydet niiden edestä.

– Luotettava systeemi on toki myös verkostoyhtiön voima. Erityisesti asiakkaan kannalta hyvä palvelu on plussaa. Esimerkiksi SAS on ollut hyvän palvelun yhtiö kaikki nämä vuodet. Toisaalta halpalentoyhtiö lentää pisteestä toiseen, ja jos yhteys ei ole kannattava, se voidaan lopettaa hyvinkin nopeasti, Mäntynen sanoo.

Edessä voikin olla kansallisten, hyvän palvelun yhtiöiden joutsenlaulu.

– Kansallinen omistus on vähentynyt viime vuosina selvästi; se on oikeastaan enää harvinaisuus. Vaikka esimerkiksi British Airways ja Lufthansa vaikuttavat kovasti brittiläiseltä ja saksalaiselta, ne ovat täysin yksityisomisteisia.

Mäntysen mukaan halpalentoyhtiöiden ja perinteisten lentoyhtiöiden mallit ovat myös lähentyneet toisiaan.

– Siitä kertoo muun muassa se, että verkosto- ja halpalentoyhtiöiden välimaastoon on syntynyt ihan uudenlaisia yhtiöitä, kuten Norwegian ja Air Berlin, joissa molemmissa on melko hyvä palvelutaso. Parhaillaan käynnissä on markkinoiden uuden tasapainon haku.

Sinivalkoiset siivet vievät yhä useammin Aasiaan

Suomalaisille lentomatkustajille sinivalkoinen Finnair on vielä paitsi tunneasia, myös tärkeä kotimaan ja Euroopan sisäisten lentojen tarjoaja.

– Suomen ja Euroopan välisillä reiteillä Finnair on merkittävä toimija, muttei suinkaan ainut. Finnairin tuotoista tulee kotimaan sisäisestä liikenteestä itse asiassa vain noin 5 prosenttia, ja se tehdään kumppanien avulla. Toisaalta SAS liikennöi nimenomaan Skandinavian ja Euroopan alueella. Se on kaikkein kilpailluin ja hankalin yhteysväli perinteisille verkostoyhtiöille.

Aasia on Mäntysen mielestä Finnairille ratkaisun avain.

– Aasian-strategia on ollut Finnairin aivan ehdoton pelastus - joskin kilpailu myös sillä alueella on kovaa. Myöhemmin tulee varmasti vielä isoja aasialaisia megayhtiöitä kisaan mukaan. Toisaalta, kun miettii alueen valtavaa kasvuvolyymiä, sieltä pystyy ottamaan taitavalla strategialla hyvän siivun myös Finnairille.

(MTV3)

Katso Jussi Kärjen juttu (Seitsemän uutiset 19.11.2012)

Lue myös:

    Uusimmat