SAS:n tappio odotettua isompi, lisäsäästöjä luvassa

Skandinavian lentoyhtiö SAS teki alkuvuonna odotettuakin suuremman, yli 200 miljoonan euron tappion. Jo ennestään vaikeuksissa olleen lentoyhtiön taloutta ovat viime aikoina koetelleet varsinkin Irakin sota ja sars-virus. SAS julkisti synkät tulosluvut tiistaina ja kertoi samalla kaavailevansa miljardin kruunun eli lähes 110 miljoonan euron lisäsäästöjä tytäryhtiöissään Air Botniassa, Spanairissa, Braathensissa ja Wideroessa.

SAS ei vielä täsmentänyt, miten ne kohdistuvat eri yhtiöiden kesken eli kuinka paljon esimerkiksi Suomessa toimiva Air Botnia joutuu säästämään. Viestintäjohtaja Tom Christides SAS:n Suomen toimistosta arvioi, että Air Botniasta ei karsittavaa juuri löydy, vaan säästökuuri koskee pikemminkin Norjassa toimivaa Braathensia.

-Air Botnia on itse asiassa koko SAS-konsernissa ainoa yhtiö, joka tällä hetkellä laajentaa toimintaansa, Christides huomauttaa. Yhtiö mm. aloitti viime syksynä lennot Helsingistä Brysseliin ja on lisännyt tarjontaa muillakin reiteillään. Lisäksi toimintaa on tehostettu niin, että lentokoneiden tehokkaamman käytön ansiosta esimerkiksi yksikkökulut tarjottua henkilökilometriä kohti ovat jopa 16 prosenttia pienemmät kuin vuosi sitten, Christides sanoo. Air Botnia työllistää Suomessa nyt noin 310 henkilöä. Lisäksi emo-SAS:lla on Suomessa kolmisensataa työntekijää.

Loppuvuoden näkymät hämärän peitossa

Raskaasti tappiollinen SAS kertoi jo viime kuussa mittavasta säästökuurista, jonka yhteydessä muun muassa irtisanotaan noin 4000 ihmistä. Nyt yhtiö tarkensi säästöjen määrää siten, että arvioi summan asettuvan kuukauden takaisen 700-900 miljoonan euron yläreunaan. Tytäryhtiöille asetettu uusi säästötavoite tulee siis vielä tämän päälle. Christidesin mukaan kuukauden takainen säästöohjelma ei sekään sisällä Suomen osalta suurta dramatiikkaa, sillä jo viime vuonna SAS:n vakinainen väki väheni Suomessa 50:llä.

SAS:n tammi-maaliskuun tulos ennen veroja laski melkein 1,9 miljardia kruunua eli runsaat 200 miljoonaa euroa miinukselle. Vuotta aiemmin tappio oli 1,45 miljardia kruunua. Pääjohtaja Jörgen Lindegaard luonnehti kulunutta vuosineljännestä lentoalan historian pahimmaksi. Koko vuoden tulosnäkymistä yhtiö ei anna täsmällistä arviota, koska markkinatilanne on niin epävarma. Huhtikuussa SAS:n lentojen matkustajamäärä oli edelleen laskussa ja jäi 5,6 prosenttia vuoden takaista pienemmäksi. SAS:n liikevaihto pysyi tammi-maaliskuussa lähes vuoden takaisella tasolla 13,7 miljardissa kruunussa eli noin vajaassa 1,5 miljardissa eurossa.

Air Botniakin nyt miinukselle

Air Botnia teki viime vuonna selvästi voitollisen tuloksen, mutta tammi-maaliskuussa tulos verojen jälkeen jäi 29 miljoonaa kruunua eli kolmisen miljoonaa euroa miinukselle. Viime vuonna tammi-maaliskuu oli myös hitusen tappiolla. Liikevaihto pieneni vuoden takaisesta hieman noin 24 miljoonaan euroon. Myytyjen henkilökilometrien määrä sen sijaan kasvoi yli neljänneksen, mistä päätellen Air Botnia on vallannut lisää osuuksia muuten heikkenevillä markkinoilla.

Air Botnia lentää Helsinki-Bryssel-reitin lisäksi Oulusta, Vaasasta, Tampereelta, Turusta ja Helsingistä Skandinaviaan, yhteensä yli 40 edestakaista lentoa päivittäin. Christidesin mukaan mitään tarvetta reittiverkon karsintaan ei ole, pikemminkin päinvastoin. Turku-Kööpenhamina-reittiä lennetään kapasiteettipulan vuoksi vuokratulla kalustolla, hän huomauttaa. Tampere-Tukholma-reitille Air Botnia sai keväällä kilpailijan halpalentoyhtiö Ryanairista, mutta se ei Christidesin mukaan ole toistaiseksi verottanut Air Botnian matkustajamääriä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat