SanomaWSOY:n tulos putosi

SanomaWSOY:n tulos tammi-maaliskuulta putosi selvästi viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Suurimpana syynä tulospudotukseen on viime alkuvuoden tuloksessa näkynyt teknologiaosakkeiden realisointi, SanomaWSOY kertoo.

SanomaWSOY:n tammi-maaliskuun tulos ennen satunnaisia eriä oli 18,1 miljoonaa euroa, kun taas viime vuoden vastaavan ajanjakson tulos oli 51,4 miljoonaa euroa. Viime vuonna alkuvuoden tulosta nosti sijoitustuottojen kotiutus. Tammi-maaliskuun liikevaihto oli 361,4 miljoonaa euroa, missä on viime vuoden 345,9 miljoonaan euroon nähden nousua 4,5 prosenttia. Konsernin liikevoitto oli 12,7 miljoonaa euroa (13,1 miljoonaa euroa vuotta aiemmin).

SanomaWSOY odottaa, että kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa noin kuusi prosenttia ja ylittää 1,5 miljardia euroa. Koko vuoden liikevoiton konserni odottaa olevan viime vuoden tasoa. Tulos ennen satunnaisia eriä jäänee edellisvuodesta, sillä sijoitustoiminnan tuotot eivät yllä vuoden 2000 poikkeuksellisen hyvälle tasolle.

Talouden epävarmuus näkyy

Talouden epävarmuuden lisääntyminen alkuvuonna heijastui myös SanomaWSOY:n liiketoimintaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, joskin sekä yhtiön perinteiset että sähköiset media kasvattivat asemaansa mainosmarkkinoilla.

SanomaWSOY kertoo osavuosikatsauksessaan, että konsernissa kiinnitetään erityistä huomiota kannattavuuteen, kustannustehokkuuteen ja panostuskohteiden huolelliseen arviointiin. Mikäli taloudessa ja ilmoitusmarkkinoilla vallitseva tilanne edelleen heikkenee, se saattaa vaikuttaa konsernin talouteen ennustettua voimakkaammin. Yhtiö uskoo, että tunnettujen tuotteitten ja vahvan markkina-aseman ansiosta sen liiketoiminta kehittyy kuitenkin paremmin kuin toimialalla keskimäärin.

Helsinki Media


Helsinki Media -konsernin liikevaihto säilyi tammi-maaliskuussa edellisen vuoden tasolla ja oli 39,2 miljoonaa euroa (39,5 miljoonaa). Lehtien tilaustuotot, irtonumeromyynti sekä ilmoitusmyynti kasvoivat. Kirjamyynti ei sen sijaan yltänyt edellisen vuoden hyvälle tasolle. Liikevoitto oli 1,0 miljoonaa euroa (0,6 miljoonaa).

Helsinki Median aikakauslehtien ilmoitustuotot lisääntyivät tammi-maaliskuussa 9 prosenttia. Kasvu oli toimialan suurimpia ja lähes kaksinkertainen verrattuna aikakauslehtimainonnan kokonaiskasvuun Suomessa. Kehityksen ansiosta Helsinki Median aikakauslehtimainonnan markkinaosuus nousi 19 prosenttiin. Merkittävimmin ilmoitusmyynti kasvoi ITviikossa ja Gloriassa.

Sanoma-konserni

Sanomatalo

Sanoma-konsernin liikevaihto nousi tammi-maaliskuussa 119,9 miljoonaan euroon (112,3 miljoonaa), joten lisäystä edellisvuotisesta tuli 7 prosenttia. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi noin 3 prosenttia. Liikevaihtoa kasvattivat Ilta-Sanomat, Taloussanomat ja uusi konserniyhtiö Infosto.

Sanoman liikevoitto kohosi lähes 15 prosenttia 14,2 miljoonaan euroon (12,4 miljoonaa). Kasvu syntyi käyttöomaisuuden myyntivoitoista sekä osakkuusyhtiö Rautakirjan tulososuudesta, joka oli 2,5 miljoonaa euroa (1,6 miljoona).

Helsingin Sanomat -liiketoimintayksikön liikevaihto säilyi tammi-maaliskuussa edellisen vuoden tasolla. Yksikön ilmoitusliikevaihto kasvoi prosentin. Kasvua hidasti mediamainonnan yleinen supistuminen. Helsingin Sanomien osuus mediamarkkinoilla kuitenkin nousi edelleen ja oli lähes 18 prosenttia. Lehden levikin lasku hidastui alkuvuonna. Levikin ennakoidaan saavuttavan vuoden 2000 tason tämän vuoden lopulla.

Ilta-Sanomien liikevaihto kasvoi katsauskaudella 14 prosenttia, ja kannattavuus parani merkittävästi edellisvuoden vastaavasta jaksosta. Kasvua vauhdittivat lisääntynyt irtonumeromyynti, viime vuoden lopulla toteutettu lehden hinnankorotus sekä yleistä markkinakehitystä paremmin sujunut ilmoitusmyynti. Ilmoitusliikevaihtoa Ilta-Sanomat keräsi 8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Startel-konsernin kasvu jatkui voimakkaana. Liikevaihto parani 25 prosenttia ja liiketappio supistui odotettua enemmän. Taloussanomien ilmoitusliikevaihto nousi 68 prosenttia ylittäen selvästi markkinoiden keskimääräisen kasvun. Lehden levikki kasvoi tuntuvasti.

Sanoma-konsernin koko vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan runsaat 5 prosenttia. Talousnäkymien heikkeneminen ja epävarmuus kehityksen suunnasta hidastavat mediamainonnan kasvuodotuksia. Ilta-Sanomat, Startel ja Infosto kasvattavat kuitenkin osaltaan konsernin liikevaihtoa.

Sanoman liikevoiton odotetaan jäävän vuoden 2000 tasosta. Tuloskehitystä heikentävät paperin hintojen merkittävä nousu, supistuva painotoiminnan vienti sekä mediamainonnan hidastuva kehitys, joka vaikuttaa erityisesti Helsingin Sanomien tuloskehitykseen. Tulosta rasittavat lisäksi suunnitelman mukaiset kehityshankkeet ja kasvavat poistot.

Swelcom

SWelcom-konsernin liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 11 prosenttia ja oli 20,8 miljoonaa euroa (18,7 miljoonaa). Liikevaihtoa lisäsivät erityisesti Nelonen ja HTV:n Welho-laajakaistapalvelu. Nelosen liikevaihto nousi, vaikka tv-mainosmarkkinat supistuivat edellisestä vuodesta.

Liiketappioksi SWelcom kirjasi 7 miljoonaa euroa (-3,6 miljoonaa). Tappion kasvuun vaikuttivat Nelosen ohjelmistopanostukset, Nelosen omistusosuuden kasvattamisesta aiheutuneet liikearvopoistot sekä se, että 2ndhead kirjattiin nyt SWelcomin tulokseen. Mobiiliportaali 2ndhead kirjattiin SanomaWSOY:n "muut yksiköt" -tulokseen 1.10.2000 asti.

Nelosen mainosmyynti oli tammi-maaliskuussa 13 miljoonaa euroa (12,3 miljoonaa.)

HTV:n kaapeliverkkoon oli maaliskuun lopussa kytkettynä yli 212 000 taloutta. Kaapeliverkon kaksisuuntaistaminen eteni, ja katsauskauden päättyessä noin 93 prosenttia liittymistä oli kaksisuuntaistettu. Loput liittymät kaksisuuntaistetaan ensi syksyyn mennessä.

Vuoden 2000 joulukuussa lanseerattu laajakaistapalvelu Welho rikkoi maaliskuussa 10 000 tilaajan rajan.

Mobiiliportaali 2ndheadin maksavien asiakkaiden määrä kasvoi vuoden alkukuukausina lähes 100 000:lla ja oli katsauskauden lopulla runsaat 190 000. Määrä sisältää sekä rekisteröityneet että rekisteröimättömät asiakkaat.

SWelcom-konsernin koko vuoden liikevaihdon ennakoidaan nousevan noin sataan miljoonaan euroon. Konsernin tuloksen ennustetaan jäävän noin 20 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Nelosen liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisestä vuodesta yli 15 prosenttia, ja myös tuloksen odotetaan selvästi paranevan.

WSOY

WSOY-konserni keräsi tammi-maaliskuussa liikevaihtoa 42,1 miljoonaa euroa (39,4 miljoonaa), jossa oli lisäystä edellisvuotisesta 7 prosenttia. Yritysostoilla korjattu vertailukelpoinen liikevaihto jäi edellisen vuoden tasolle. Toimialoista eniten liikevaihtoaan kasvatti kustantaminen, 7 prosenttia.

Liiketulos oli miljoona euroa tappiollinen (+0,1 miljoonaa). Ilman osakkuusyritysten osuutta tulos oli tappiollinen 4,1 miljoonaa euroa (-2,1 miljoonaa). Panostukset uusiin sähköisen oppimisen liiketoiminta-alueisiin heikensivät tulosta. Tuloskehitykseen vaikutti myönteisesti Rautakirjan osuus, joka oli 3,4 miljoonaa euroa (2,2 miljoonaa).

WSOY:n kirjakerhojen jäsenmäärä ylitti katsauskaudella ensimmäistä kertaa 200 000 jäsenen rajan. Samalla SanomaWSOY:n kaikkien kirjakerhojen jäsenmäärä nousi 320 000:een, ja konsernista tuli alan markkinajohtaja Suomessa.

Rautakirja

Rautakirja

Rautakirja-konsernin liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa runsaat 4 prosenttia 164,6 miljoonaan euroon (157,8 miljoonaa). Elokuvatoimintaa lukuun ottamatta kaikki toimialat kasvattivat liikevaihtoaan.

Kioskikaupan liikevaihto kasvoi noin prosentin 80,7 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli 3,1 miljoonaa euroa, jossa oli laskua lähes 6 prosenttia. Kotimaan kioskikaupan tulos parani, mutta Viron kioskitoiminnan ja Veikkausrastin tulokset jäivät hieman edellisvuotisesta.

Elokuvatoiminnan liikevaihdon supistuminen vajaalla 8 prosentilla 11,8 miljoonaan euroon johtui pääosin elokuvatarjonnasta, johon ei alkuvuonna ajoittunut suuriin katsojamääriin nousseita elokuvia.

Ravintolatoiminnan liikevaihto kasvoi 3 prosenttia 8,3 miljoonaan euroon. Tulos oli 0,7 milj. euroa tappiollinen, joskin tappio hiukan pieneni edellisvuotisesta. Tulosta rasittivat uusien Motorest-yksiköiden haltuunotto- ja remonttikustannukset sekä pikaruokamarkkinoilla jatkunut voimakas kilpailu. Pizza Hut -ketjun tuloksen parantamiseksi yksikön strategiaa on muutettu keskittämällä toimintaa pääkaupunkiseudulle ja suuriin kaupunkeihin, yhtiö kertoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat