Sanomalehtipaperin hinnannousu huolettaa

Sanomalehtipaperin hinnannousu vuoden vaihteessa huolestuttaa kotimaisia kustantajia ja painotaloja. Tarkkoja lukuja osapuolet eivät halua kertoa, mutta korotukset ovat pitkälti toistakymmentä prosenttia vuosisopimushintoihin.

Aikakauslehtipaperin hinta on myös noussut, mutta ei yhtä tuntuvasti. Metsäyhtiöistä sanomalehtipaperia tekevät UPM-Kymmene ja Stora Enso. Ne eivät halua kertoa korotuksista ennen kuin ovat julkistaneet viime vuoden tuloksensa. Käytännössä paperinhankinta tapahtuu vuosisopimuksin, mutta erilaista yhteydenpitoa paperinvalmistajien ja painotalojen välillä on ympäri vuoden. Alprintin toimitusjohtaja Risto Takala sanoo, ettei hintojen korotuksiin ole perusteita.

-Tällä hetkellä sanomalehtipaperin kysyntä on kovaa, mikä antaa mahdollisuuden selvästi kustannustasoa suurempiin hinnankorotuksiin, Takala sanoo. Hän huomauttaa, että kustantajien ja painajien on pakko reagoida jollakin lailla.
-Kustantajat eivät voi tuupata kustannusten kasvua suoraan omille asiakkailleen, Takala sanoo. Alprint ostaa vuodessa noin 90000 tonnia sanomalehtipaperia, mikä on lähes kokonaan kotimaista. Vuodessa kustannukset ovat noin 300 miljoonaa markkaa.
-Yleinen suuntaus on se, että sanomalehtipaperissa korotukset ovat 13-19 prosentin luokkaa. Aikakauslehtipuolella korotukset ovat kymmenen prosentin tasolla, Takala sanoo.

"Metsäteollisuus ajaa verkkomediaa"


Takalan mukaan kustantajien on pakko sopeutua ylisuureen hintatasoon. Sen seurausvaikutukset puolestaan johtavat metsäteollisuuden kysynnän ja hintojen laskuun.
-Metsäteollisuus ajaa kustantajia siirtymään paperimediasta verkkomediaan, Takala sanoo. Hänen mielestään kustantajan yksinkertaisin keino on vähentää lehtien sivumääriä. Esimerkkinä hän mainitsee, että lehdissä julkaistavat asiantuntijasivut ja urheilutulokset voitaisiin jatkossa julkaista ainoastaan verkossa. Tuolloin lehden sivumäärä vähenisi reippaasti.
-Tämä kuvaa kehitystä jollakin aikavälillä. Radikaaleja muutoksia ei ole vielä tehty, mutta kehitys on nähtävissä. Raaka-aine on kustantajalle tärkein yksittäinen erä palkkojen jälkeen, Takala huomauttaa. Takalan mukaan Alprint on jo tehnyt osan uusista paperisopimuksista, mutta osasta yhtiö neuvottelee vielä.

Vaikuttaa lehtitalojen tulokseen

Turun Sanomia julkaiseva TS-Yhtymä ei vielä ole tehnyt uusia sopimuksia.
-Ehdotetut korotukset ovat kovasti suuria ja kaksinumeroisista korotuksista puhutaan, sanoo toimitusjohtaja Keijo Ketonen. Hänen mukaansa tieto korotuksista tuli lehtitaloille erityisen vaikeaan aikaan.
-Korotus tuli niin loppuvuodesta, että vuosikerrat oli myyty ja ilmoitushinnat jaettu. Kustantajilla ei ole käytännön keinoja vaikuttaa tämän vuoden lehtiin, ei sen enempää sanoma- kuin aikakauslehtiin, Ketonen sanoo.
-Jos korotukset tulevat täysimittaisina ja sen suuruisina, mitä huhutaan ja millä tasolla Keski-Euroopassa liikutaan, ne vaikuttavat myös lehtitalojen tulokseen, Ketonen sanoo. Konsernitasolla TS-Yhtymä käyttää
70 000 tonnia paperia, josta pieni osa on ulkomaista.

Sanoma Osakeyhtiö neuvottelee vielä

Sanoma Osakeyhtiön varatoimitusjohtaja Martti Ojares huomauttaa, että metsäyhtiöt ovat myös investoineet sanomalehtipaperiin. Esimerkiksi Stora Enso ilmoitti viime viikolla uuden paperikoneen rakentamisesta Belgiaan, mikä lisää sanomalehtipaperin kapasiteettia parin vuoden sisällä.
-Sanoma Osakeyhtiö ei ole vielä tehnyt sopimusta, Neuvottelut ovat vielä menossa ja tulokset selviävät toisen toimittajan kanssa tammikuun loppuun ja toisen kanssa helmikuun puoliväliin mennessä, Ojares sanoo. Hän arvioi, ettei hinnankorotuksilla ole vaikutusta lehden sivumääriin.

Sanoma Osakeyhtiö ostaa sanomalehtipaperia vuodessa 100 000 tonnia ja maksaa siitä noin 400 miljoonaa markkaa. Suurin osa paperista tulee kotimaisilta tuottajilta, muuta mukana on myös Kymen Lehtimedian käyttämää venäläistä paperia.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat