Sanoma-WSOY luottaa uusmediaansa

Sanoma-WSOY-fuusiota perusteltiin aikanaan mm. synergiaeduilla, joita syntyy, kun Sanoma Osakeyhtiön, WSOY:n ja Helsinki Median tuotteita voidaan jaella eri kanavien kautta.

Uusmedian vyörytyksessä konsernin valtti on se, että sillä on sisällöt valmiina eikä niitä tarvitse erikseen ryhtyä tekemään. Viime vuoden aikana yhtiö on paaluttanut asemiaan myös kaikissa uusmedian johtavissa teknologioissa eli Internetissä, mobiiliverkossa ja digitelevisiossa.

Tulostiedotteessa Sanoma-WSOY luonnehtii itseään Suomen johtavaksi uusien medioiden kehittäjäksi. Toimitusjohtaja Jaakko Rauramo ei lähde arvailemaan, ilmaantuuko uusmedian puolelta vielä joku kaikki perinteiset viestimet korvaava "killer application", mutta vakuuttaa, että kaikkeen on varauduttu.

-Meillä on tankit asemissa, rautaa rajalla, Rauramo sanoi. Sanoma-WSOY:n kymmeniä erillisiä Internet-palveluita viilataan parhaillaan yhteensopiviksi Lumeveräjä-portaalihankkeessa, ja Internet-palveluita laajennetaan kevään kuluessa myös langattomaan verkkoon. Tulevassa mobiiliportaalissa on erikoista se, että se on matkapuhelinoperaattoreista riippumaton; puhelinyhtiöitä tarvitaan vain välityspalvelun alihankkijoiksi.

Konsernin www-palveluiden kävijämäärät ovat Rauramon mukaan kasvaneet selvästi ennakoitua nopeammin: helmikuussa Lumeveräjän sivuilla oli keskimäärin noin 340 000 kävijää viikossa, kun tavoite oli 200 000:n paikkeilla. Konsernin kaikilla sivuilla kävijöitä on vielä reilusti enemmän. Myös opetukseen on tulossa interaktiivisia apuvälineitä perinteisten painettujen oppikirjojen rinnalle.

WSOY onkin tehnyt laajoja selvityksiä digitaalisista oppimisympäristöistä sen jälkeen, kun yhtiö sai toimiluvan digitaalista koulutuskanavaa varten.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat