Sampo Pankki menettää asiakkaitaan

Tietojärjestelmäharmiensa kanssa painineesta Sampo Pankista virtaa edelleen asiakkaita muihin pankkeihin. Pankin kokema asiakaskato on ollut selvästi aiempia arvioita suurempi. Sampo Pankki otti pääsiäisen aikana käyttöön tanskalaisemonsa Danske Bankin tietojärjestelmät ja muutos on kipuillut pitkin matkaa.

Osavuosikatsauksensa tänään julkistanut OP-Pohjola-ryhmä kertoo saaneensa Sampo Pankista jo yli 10 000 uutta asiakasta pääsiäisen jälkeen. Pääjohtaja Reijo Karhisen mukaan ryhmän keskimäärin päivässä saamien uusien asiakkaiden määrässä on ollut selvä tasoloikka pääsiäisen jälkeen. Hän sanoi, että valtaosa uusista asiakkaista on ollut henkilöasiakkaita.

Myös Nordeassa asiakasvirta Sampo Pankista on edelleen jatkunut. Viestintäjohtaja Lauri Peltolan mukaan pankkiin on siirtynyt Sampo Pankista vajaat 2000 uutta henkilöasiakasta ja satoja yritysasiakkaita pääsiäisen jälkeen.

- Lisäksi tuhansia asiakkaita on parhaillaan siirtymässä meille, Peltola kertoo.

Osuuspankit ovat olleet muita pankkeja aktiivisempia napsimaan Sampo Pankin asiakkaita. Viime viikkoina pääkaupunkiseudulla osuuspankit ovat pitäneet konttoreitaan auki lauantaisin. OP-Pohjola-ryhmän kertomien lukujen perusteella Sampo Pankin asiakasmenetykset voivat hyvinkin olla yhteensä jo yli 20 000 asiakkaan luokkaa. Tosin lukujen suhteen pitää muistaa, että ihmisillä on usein asiakkuus parissa pankissa ja vaikka pankkiasiointi vaihtuu pääosin toiseen pankkiin, vanhaankin pankkiin voi tili edelleen jäädä.

Sampo Pankin viestintäjohtaja Hannu Vuola ei halunnut ryhtyä tarkasti arvioimaan, kuinka paljon pankki on asiakkaita menettänyt. Hänen mukaansa aiempi arvio 5000:stä asiakkaasta on kuitenkin alakantissa.

- Todelliset määrät näkyvät kesällä. Sitä ennen on turha veikkailla, Vuola sanoi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat