Sampo lopettaa puhelujen nauhoittamisen

Vielä aamupäivällä pankki ilmoitti vain muuttavansa nauhoituskäytäntöään niin, että nauhoittamisesta kerrottaisiin asiakkaalle etukäteen.

Sammon viestintäjohtaja Hannu Vuola kertoi STT:lle, että pankki lopettaa kokonaan asiakaskeskusteluiden nauhoittamisen koulutustarkoitukseen.

Pankin kanta asiaan jyrkkeni tämän päivän aikana, sillä aamupäivällä Sampo ilmoitti muuttavansa nauhoituskäytäntöään niin, että nauhoittamisesta kerrottaisiin asiakkaalle etukäteen.

Turun Sanomat kertoi aamulla, että pankki on nauhoittanut salaa koulutustarkoituksiin asiakkaan ja pankkivirkailijan keskusteluita.

Vuola sanoo, että keskusteluja on nauhoitettu satunnaisesti seitsemässä pääkaupunkiseudun noin 30 konttorista. Hänen mukaansa nauhalle on tallennettu koulutustarkoituksessa keskusteluja, jotka ovat liittyneet asiakkaalle tehtävään henkilökohtaiseen talousarvioon.

Kouluttaja ja virkailija ovat sopineet etukäteen siitä, mikä keskustelu nauhoitetaan. Kouluttaja ja virkailija ovat käyneet kahden kesken haastattelun läpi pian nauhoittamisen jälkeen, minkä jälkeen nauhoitus on tuhottu.

Nauhoituksia on Vuolan mukaan tehty "enemmän kuin viikkoja mutta vähemmän kuin kuukausia".

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio pitää käytäntöä arveluttavana.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 14.02.2006)

Lue myös:

    Uusimmat