Salamanisku lentokoneeseen ei yleensä aiheuta vaaraa

Helsinkiin lauantai-iltana matkannut Finnairin lentokone joutui palaamaan Tukholmaan salamaniskun takia.

Aiemmin samalla viikolla kahteen Finnairin koneeseen osui salama. Tilanteista ei aiheutunut matkustajille vaaraa, kerrotaan yhtiöstä.

Kuinka yleistä salaman osuminen lentokoneeseen on, ilmailujohtaja Pekka Henttu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista?

- Ei se harvinaista ole, muttei myöskään kuukausittaista edes lämpimänä vuodenaikana.

Koneessa pidetään säätutkaa silloin, kun ennustusten tai näköhavaintojen perusteella epäillään, että ukkosta on liikkeellä. Säätutkan tuottamaa tietoa käytetään siihen, että ukkospilvi tai -rintama kierretään.

Kylmän kauden ukkospilvet eivät välttämättä näy helposti silmällä tai tutkalla. Tämä on siis tyypillistä syys-, talvi- ja kevätukkosissa, jotka esiintyvät ennemmin satunnaisina salamoina kuin selkeinä, massiivisina ukkospilvinä tai -rintamina. 

Lauantaina lentäneen Finnairin koneen kerrottiin kääntyneen takaisin Tukholmaan varotoimena. Kuinka vaarallista salaman osuminen koneeseen on?

- Yleensä salaman osuminen ei aiheuta vaaratilannetta, koska lentokone muodostaa niin sanotun Faradayn häkin, joka antaa suojan koneen rungon ulkopuolelta tuleville sähkömagneettisille ilmiöille.

Joissain tilanteissa koneen herkimmille laitteille on aiheutunut toimintahäiriöitä tai jopa vaurioita, mutta vaikutukset pystytään helposti eliminoimaan esimerkiksi rinnakkaisilla järjestelmillä. 

Miten yleensä toimitaan, jos salama osuu koneeseen?

- Pamahdus on hirvittävä. Usein ei varmuudella voida sanoa, saiko kone osuman vai ei. Koneen päällikkö päättää käytettävissä olevan tiedon perusteella, laskeudutaanko lähimmälle kentälle vai jatketaanko esimerkiksi alkuperäiseen kohteeseen.

Jo epäilys osumasta aiheuttaa niin sanotun salamaiskutarkastuksen lennon jälkeen. 

Lue myös:

    Uusimmat