Saksan lentoturma nosti esiin turvallisuuskysymykset

71 kuolonuhria vaatinut lentokoneiden yhteentörmäys Bodenjärven yläpuolella Saksassa paljasti jälleen kerran Euroopan lennonvalvonnan puutteet. Saksassa lennonjohtajat vaativat lentoliikennettä koskevien määräysten ja ohjeiden nopeaa harmonisointia turvallisuuden lisäämiseksi.

Jäähyväiset Euroopan lentokentillä ovat taas poikkeuksellisen helliä. Monien lentopelko on kasvanut ja osittain pelko on myös perusteltua.

Esimerkiksi Münchenistä Malagaan Espanjaan suuntava konetta koskevat matkan aikana Saksan, Sveitsin, Ranskan ja Espanjan maan toisistaan poikkeavat turvallisuusmääräykset.

- Lähes kaikissa maissa on poikkeuksia näistä kansainvälisistä toimintaohjeista. Nämä täytyy kaikki antaa tiedoksi, jotta myös pilotit ovat selvillä niistä ja voivat niihin sopeutua. Luonnollisesti tämä lisää epävarmuutta, Saksan lennonjohtajien liiton puheenjohtaja Klaus Berchtold sanoo.

Myös Bodenjärven yhteentörmäyksessä saattoi saattoi osittain olla kysymys ristiriitaisista määräyksistä, joita onnettomuuskoneissa tulkittiin väärin.

Eikä kieliongelmaakaan ole kansainvälisessä saati sitten eurooppalaisessa lentoliikenteessä vielä ratkaistu.

- Lentoliikenteessä on neljä virallista kieltä, englanti, ranska, espanja ja venäjä. Ei ole olemassa mitään kansainvälistä sopimusta, joka velvottaisi käyttämään englantia ja kieltäisi venäjän käytön Venäjän sisällä, Berchtold sanoo.

Ainakin lennonvalvonnassa Euroopan esikuvaksi kelpaa Yhdyvallat, missä on yksi yhtenäinen valvontajärjestelmä ja vain 20 valvontayksikköä huomattavasti suuremmalla alueella. Euroopassa järjestelmiä on 31 ja valvontayksiköitä 49.

Miten paljon Euroopan ilmatilassa sitten tapahtuu vuosittain Bodenjärven surman kaltaisia vähältä piti -tilanteita? Arviot vaihtelevat. Virallinen luku liikkuu jossakin 15 ja 20:n välillä. Pilotit puhuvat epävirallisesti jopa kahdesta sadasta suuronnettomuudesta, jotka on juuri ja juuri onnistuttu välttämään.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 12.07.2002)

Lue myös:

    Uusimmat