Saksalaiset raivoissaan euron tuomista hinnankorotuksista

Saksalaiskuluttajat ovat raivostuneet eurovaluutan kylkiäisenä seuranneista hinnanousuista. Etenkin media on paljastanut, miten liikkeet ovat nostaneet hintojaan euroon siirtymisen myllerryksessä.

Yksi euro on osapuilleen kaksi vanhaa saksan markkaa. Saksalainen on tarkka rahoistaan, mutta laskukoneen kanssa hänkään ei toki päivittäisostoksia tee tai ei ainakaan tehnyt, sillä aluksi ei ollut edes syytä epäillä hintojen nousseen, kun kauppiaat kertoivat muuntaneensa hinnat eurovaluutaksi sentilleen oikein.

Saksan poliitikot ja ekonomistit ovat vakuuttaneet, että euron käyttöönotto ei ole nostanut hintatasoa, mutta kuluttajat ovat tunteneet korotukset kukkarossaan. Saksan suuret päivä- ja viikkolehdet ovat lähteneet nyt kuluttajan asialle, ja niiden selvitykset ovat murskaavia. Pahimpia hintojen nostajia ovat olleet elintarvikeala ja ravintolat.

Lehdet julkaisevat nyt myös listoja tuotteista, jotka ovat euron käyttöönoton jälkeen pysyneet ennallaan tai jopa halventuneet. Saksan kuluttajaministeri kehotti eilen kauppiaita hintamalttiin. Hallitus uskoo, että eurokeinotteluun syyllistyneet liikkeet tuntevat ahneutensa vielä nahoissaan ostoboikotin kautta.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 01.06.2002)

Lue myös:

    Uusimmat