Saksalaisaluksen irroitus siirtyy

Perämerellä Kalajoen edustalla torstaiaamuna karille ajaneen saksalaisen Helsingland-aluksen irroittaminen on päätetty siirtää huomiseen. Alus on määrä siirtää Kalajoen Rahjan satamaan. Operaation arvioidaan kestävän suotuisissa oloissa pari vuorokautta.

Puuskainen pohjoistuuli ja pimeys estävät aluksen irroitustyöt. Tuulen arvioitiin heikkenevän iltaa kohden ja puhaltavan huomenna enää 4-8 metriä sekunnissa. Aluksesta tihkui edelleen myös jonkin verran öljyä. Raskaan polttoöljyn viranomaiset arvelivat olevan kuitenkin pääosin laivan tankeissa.

Aluksessa arvioitiin olevan noin 300 tonnia vesi-öljyseosta. Raskaan öljyn määräksi arvioidaan 100 tonnia. Öljyn karkaamisen estäminen oli tänään keskeinen tehtävä.

Siirto katsottiin välttämättömäksi ja pieniriskisimmäksi operaatioksi, koska aluksen yläkannen repeäminen aiheuttaisi öljyn vuotamisen merelle.

Öljyä rannassa noin 10 tonnia

Aluksesta vuotaneita öljyläikkiä kerättiin Lohtajan Vattajanniemen rannasta. Töihin osallistui varusmiehiä ja vapaaehtosia, yhteensä noin 130 miestä. Laivasta lähti illansuussa yhtenäinen noin kahdeksan kilometrin pituinen ohut öljylautta kaakkoon. Lautta oli osittain repeytynyt ja heikkenemään päin.

Parin vuorokauden operaatio

Perjantain aikana laivalle laadittiin siirtosuunnitelma. Aluksella oli laivan henkilökuntaa ja siirtoa tekemään sovitun yhtiön edustajia. Myös Merenkulkulaitos vastaa laivan pelastamisesta. Operaatioon kuuluu muun muassa se, että alusta pyritään keventämään painolastitankkeihin siirrettävällä ilmalla.

Aluksen pumppaus hoidetaan satamassa, jolloin riski on pienin. Öljyntorjuntavalmius keskitetään Kalajoen edustalle. Siirtoa ajatellen joudutaan puomittamaan myös Kalajoen satama-allas ja lähiympäristöä.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat