Saksalainen halpamyynti muuttaa Suomen markettimaisemaa

Lidl-halpamyymäläketju hämmentää Suomen päivittäistavaramarkkinoita. Saksalaisjätti ei mainosta eikä pyri laajaan valikoimaan.

Jo viidessätoista Euroopan maassa toimiva saksalainen kauppajätti Lidl avaa ensi viikolla kymmenen myymälää Suomessa. Muualla Euroopassa Lidlillä on noin 5000 myymälää.

Yhtiön omintakeiset toimintaperiaatteet ovat saaneet kilpailijat pohtimaan myymäläketjun vaikutuksia Suomen päivittäistuotemarkkinoihin. Saksalaisyhtiö Lidl tekee lähes kaiken toisin kuin muut kauppaketjut.

Toisin kuin suomalaisissa päivittäistavaramyymälöissä on Lidlin tuotevalikoima hyvin suppea. Hinnat ovat saksalaisketjun kaupoissa kymmenestä kahteenkymmeneen prosenttia halvempina lähinnä siksi, että Lidl ei uhraa senttiäkään mainontaan eikä tiedottamiseen.

Tuore Suomen Gallupin tekemä tutkimus kertoo, että jo yli puolet suomalaisista tuntee Lidlin ja tietää sen tulosta Suomeen. Tietoa ovat ansiokkaasti levittäneet suomalaiset kilpailijat, jotka jo pitkään ovat pohtineet halpaketjun tulon vaikutuksia Suomen päivittäistavaramarkkinoihin.

Ensi torstaina Lidl aloittaa toiminnan kymmenellä paikkakunnalla. Lähitulevaisuudessa saksalaisjätin arvellaan avaavan yhteensä 40 myymälää Suomessa.

(MTV3-STT)

(Huomenta Suomi 23.08.2002)

Lue myös:

    Uusimmat