Saksa yhä suomalaisten suosiossa

Matkailu Suomesta Saksaan kasvoi vuonna 2000 lähes viisi prosenttia. Kasvu jatkui positiivisena nyt jo seitsemäntenä perättäisenä vuotena. Erityisesti viiden viime vuoden ajalta lisäys on ollut todella mittava, peräti 40 prosenttia. Saksan tilastokeskuksen mukaan rekisteröityjä suomalaisyöpymisiä oli vuonna 2000 lähes 375 000.

Internet on DZT - Saksan Matkailutoimiston viestintästrategiassa keskeinen markkinointiväline. Panostus onkin ollut mittava; matkailijoiden ja alan käytössä on 1.200 sivua, joilla voi virtuaalimatkailla Saksassa. Sivut ovat suosittuja. Kävijämäärä tuplaantui viime vuonna ja keskimääräinen vierailuaika sivuilla oli peräti 8,5 minuuttia.
Lähiajan kehityskohteita ovat suomenkieliset kotisivut, jotka valmistuvat loppuvuodesta.

200 vuotta reininromantiikkaa

Oktoberfest vetää turisteja myös Suomesta.

DZT:n maailmanlaajuinen vuoden 2002 markkinointiteema on 200 vuotta reininromantikkaa - jokimaisemia Saksassa. Käsite ja taiteen tyylisuunta reininromantiikka syntyi 1800-luvulla. Matkustaessaan Italiaan englantilaiset matkailijat ja taiteilijat ihastuivat Reinin maisemiin. Keskiaikaiset linnat, rauniot, maalaukselliset kylät, korkealle kohoavat kallioiset rantatörmät ja viinitarhat hurmasivat kulkijoita. Reinistä tuli merkittävä matkailukohde. Jo vuonna 1816 perustettiin höyrylaivareitti Lontoon ja Kölnin välille. 1860-luvulla Keski-Reinillä kävi jo miljoona matkailijaa, joista puolet englantilaisia. Teemavuonna Reinillä ja sen rannoilla järjestetään valtava määrä festivaaleja ja tapahtumia kulttuurin ja taiteen eri aloilla: musiikkijuhlia, kiertokäyntejä historiallisiin kohteisiin, ritari-illallisia ja viininmaistajaisia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat