SAK:n maksuton neuvontapuhelin auttaa kesäduunareita

Kesätyöntekijät saavat tänäkin kesänä työsuhdeneuvontaa SAK:n perustamasta Kesäduunari-neuvontapuhelimesta.

Kesäduunaripuhelin toimii nyt neljättä kesää, ja neuvonta on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi. Viime kesänä puhelimeen tuli noin 700 puhelua ja nettipalvelun kautta noin 100 yhteydenottoa.

SAK:n kesäduunarineuvoja Suvi Säiläkivi kertoo, että suurin osa yhteydenotoista koskee palkkaa.

- Myös työajasta, lepotauoista, lomakorvauksista ja koeajoista tulee kyselyjä. Yksityisiltä palvelualoilta tulee paljon puheluita, mutta se saattaa johtua siitä, että tehtaissa asioita hoitavat luottamusmiehet, kertoo Säiläkivi.

Kesäduunaripuhelimessa annetaan kuitenkin neuvoja kaikille, jotka tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alalla työskentelemistä. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä.

- Meille soitetaan ja kysytään, pitäisikö saada enemmän kuin neljä euroa palkkaa. Sen jälkeen selvitetään, mihin työehtosopimuksen piiriin nuori kuuluu. Iltalisiä jätetään maksamatta ja muistuttaisin myös, että sunnuntaista pitää jo lainkin mukaan tuplapalkka, sanoo Suvi Säiläkivi.

Nuorilla työntekijöillä myös lepotauot ovat tarkemmin määriteltyjä laissa.

- Paljon soitetaan siitä, että on ainoastaan yksi lepotauko kymmenen tunnin päivässä, kun monella alalla työehtosopimuksessa on sovittu tarkemmat taukorajat, kertoo Säiläkivi.

Säiläkivi neuvoo nuoria tekemään työsopimuksen aina kirjallisesti, vaikka suullinenkin sopimus on lain mukaan yhtä sitova. Suullisesti sovittuja asioita vain on hankalampi todistaa ristiriitatilanteessa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat