Saimaan kanavan vuokrasopimuksesta neuvotellaan

Saimaan kanavan tulevaisuus näyttää tämän hetkisten ennusteiden mukaan hyvältä, sillä tavaraliikenne ylittää tänä vuonna kahden miljoonan tonnin rajan ja matkustajaliikennekin nousee sataantuhanteen, arvioi liikenneministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela.

-Nyt ollaan saavuttamassa taso, johon on vuosia tähdätty, Korpela sanoo. Neuvottelut vuokrasopimuksen jatkosta tullaan käynnistämään lähitulevaisuudessa. Venäläiset ovat periaatteessa valmiita jatkamaan vuonna 2013 päättyvää sopimusta 50 vuodella.
-Sopimuksen ehdot on pohdittavaa tarkkaan ja ajoissa, muuten ei pystytä arvioimaan tulevaisuutta ja kannattavuutta, Korpela sanoo. Uuden kanavasopimuksen ehdottomia tavoitteita ovat ylimääräisten maksujen poistaminen. Näitä ovat esimerkiksi merikanavamaksut, joita venäläiset ovat perineet läpikulusta.

Korpela neuvotteli eilen Viipurissa uuden kanavavaltuutetun, varaliikenneministeri Vladimir Jakuninin kanssa mm. luotsauspakon poistamisesta huviveneiltä. Pitkään hiertäneestä asiasta päästäneen vielä myönteiseen ratkaisuun. Venäläiset haluaisivat puolestaan siirtää laivojen tulotarkastuksen Saimenskin uuden tulli- ja raja-aseman läheisyyteen Pällin sululle.

Viisumivapaus avoinna

Viisumivapauden tulevaisuus Saimaan kanavan matkustajaliikenteessä on edelleen avoin kysymys ja asiasta neuvotellaan seuraavan kerran Moskovassa lokakuun lopussa. Venäjän valtuuskuntaa johtaa Venäjän Helsingin suurlähettiläs Aleksandr Patsev. Suomen valtuuskuntaa vetävä Juhani Korpela uskoo, että tyydyttävä ratkaisu löytyy.

-Venäläiset ovat suhtautuneet asiaan hyvin ymmärtäväisesti ja korvaava järjestely varmaankin löytyy. Liikenteen loppuminen olisi melkoinen tappio kahdelle varustamolle ja myös Lappeenrannalle sekä Viipurin elinkeinolle. Viisumiton risteily on ollut Suomen suunnasta tulevien matkailijoiden yksinoikeus.

Venäläiset ovat halunneet vastaavan oikeuden omille kansalaisilleen, mutta se ei Schengen-sopimuksen mukaan ole mahdollista. Normaalin viisumikäytännön on arvioitu antavan kuoliniskun suosituille Viipurin risteilyille. Kaupan, palvelujen ja satamamaksujen kautta risteilykausi tuo Viipuriin lähes 20 miljoonaa markkaa.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat