Saimaan kanavaa ryhdytään lämmittämään

Saimaan kanavan vettä ryhdytään lämmittämään, jotta kanava pysyisi liikennöitävänä ympäri vuoden.

Saimaan kanavaa ryhdytään lämmittämään Kaukaan tehtaan lauhdevedellä ympärivuotista liikennettä silmällä pitäen. Ympärivuotisuutta vauhdittaa kasvava liikenne. Viime vuosi oli kanavan historian toiseksi vilkkain. Lämmityskokeilu on ainutlaatuinen maailmanlaajuisestikin.

Kanavan vesi lämmitetään öljykäyttöisessä neljän megawatin lämpölaitoksessa parikymmenasteiseksi ja johdetaan Saimaan kanavan pohjaan.

- Noin 30 purkupistettä on suunniteltu eli yhteensä noin 130 megawattia tarvittaisiin, jotta kanava pysyisi liikennöitävässä kunnossa, sanoo Merenkulkulaitoksen tutkija Kalle Lyytinen.

-Tällä hetkellä on parhaimmillaan päästy yli 10 kk:n liikennekauteen ja jos lämmitys saadaan onnistumaan, niin silloin päästään ympärivuotiseen liikenteeseen, kertoo Järvi-Suomen merenkulkupiirin liikennetoimialan päällikkö Jouni Kokkonen MTV3:n haastattelussa.

Kaukaan tehtaalta purettavat puhtaat lauhdevedet riittäisivät, jo osa niistä riittäisi pitämään liikennöitävässä kunnossa. Tätä on mietitty juuri näissä alustavissa laskelmissa perusvaihtoehtona.
- Se vaatii Saimaan kanavan varrella rakennettavan noin 38 km:n mittaisen putkiverkon. Se riittäisi myös Venäjän puolelle, sanoo Kalle Lyytinen.

Putkiston kustannuksiksi on arvioitu 130 Mmk. Katetta investoinnille antaa kanavan kasvava liikenne.

- Viime vuonna päästiin yli 1,7 miljoonan tonnin ja jos kanava on ympärivuotinen, niin silloin päästään varmasti yli 2 miljoonan tonnin, sanoo Jouni Kokkonen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat