Sailas: Liikennepolitiikka hyppelehtii liikaa

Sailaksen mielestä valtakunnan yritystoiminnan ja työllisyyden kannalta olisi erittäin tärkeää, että olisi uskottava 10-15 vuoden mittainen, kaikki liikennemuodot kattava suunnitteluohjelma ja vaalikauden mittainen investointiohjelma. Sailas näyttää elinkaarimallille myös vihreää valoa.

Liikenneinvestointeihin olisi saatava nykyistä enemmän pitkäjänteisyyttä. Nykyinen lyhytjänteinen ja hyppelehtivä päätöksenteko aiheuttaa suuria ylimääräisiä kustannuksia ilman mitään hyötyjä.

- Se on suorastaan veronmaksajien rahojen tuhlausta. moittii liikenneinvestointien rahoitusmalleja selvittänyt valtiosihteeri Raimo Sailas raportissaan.

Sailaksen mielestä valtakunnan yritystoiminnan ja työllisyyden kannalta olisi erittäin tärkeää, että olisi uskottava 10-15 vuoden mittainen, kaikki liikennemuodot kattava suunnitteluohjelma ja vaalikauden mittainen investointiohjelma.

Sailas muistuttaa, että luottokelpoisuudeltaan erinomainen valtio kykenee rahoittamaan pienimmin mahdollisin kustannuksin päättämänsä määrän liikenneinvestointeja. Muita rahoitusmuotoja olisi käytettävä vain silloin, kun niillä voidaan saada rahassa mitattavia hyötyjä. Sailas kannattaa ns. elinkaarimallia näissä tietyissä tapauksissa.

Elinkaarimallissa yksityinen yritys rahoittaa tieprojektin ja toteuttaa sen vaatimusten mukaisesti. Yritys ottaa vastuun hankkeen ylläpidosta pitkäksi aikaa projektin kokonaishintaa vastaan, jolloin varmistetaan että syntyy mahdollisimman hyvää laatua. Nelostien eli valtatie 4:n osuus Järvenpää-Lahti toteutettiin Suomessa ensimmäisenä näin.

Myös liikenneministeri Anu Vehviläinen on tyytyväinen siihen, että valtiovarainministeriö näyttää vihreää valoa elinkaarimallille tietyissä tapauksissa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat