Sähköpyörää ei tarvitse enää rekisteröidä

Suomen kilpailluille pyörämarkkinoille on tuotu Kaukoidästä erikoisuus - sähkömoottoriavusteinen polkupyörä. Hankolainen pyörätehdas Helkama testaa uutuustuotteellaan, kannattaako vastaavaa ryhtyä valmistamaan Suomessa.

Aiemmin sähkömoottoreilla toimivat pyörät luokiteltiin moottorin koosta riippuen joko mopoiksi tai peräti moottoripyöriksi. Tämä edellytti sähköpyörältä tyyppikatsastusta, vakuutusta, rekisteröintiä ja kypäräpakkoa. Nyt tilanne on muuttunut. Toukokuun alussa voimaan tullut asetusmuutos mahdollistaa sähkömoottorilla varustetun hybridituotteen luokittelemisen polkupyöräksi.

Uuden asetuksen mukaan sähkömoottoriavusteisen polkupyörän sähkömoottorin nimellisteho ei saa olla yli 250 wattia. Sähkömoottori saa toimia vain, kun pyörää poljetaan eli moottori avustaa siinä liikkumista esimerkiksi ylämäissä tai vastatuulessa. Lisäksi sähkömoottorin tulee kytkeytyä pois päältä ja avustuksen loppua nopeudella 24-25 kilometriä/ tunnissa. Toisaalta sähköllä toimivan apumoottorin voi itse kytkeä ajaessa pois päältä ja polkea normaalisti.

-Ensimmäiset markkinoille tulevat sähköavusteiset pyörät on tuotu Suomen markkinoille Kaukoidästä Taiwanista. Asetuksenmuutos tuli niin nopeasti, ettemme ehtineet mukaan valmiilla kotimaisella tuotteella, kertoi Helkaman tuotekehityspäällikkö Markku Autero.
-Tässä vaiheessa uutuutta toimitetaan vain tilauksesta. Jatkossa katsotaan, mikä on tuotteen vastaanottoinnokkuus. Tätä taustaa vasten sitten mietitään, miten siitä saataisiin enemmän kotimainen tuote.

Yhdellä akun latauksella voi ajaa maastosta riippuen 20-30 kilometriä. Tyhjän akun uudelleen lataaminen kestää neljä tuntia. Painoa pyörällä akkuineen on runsas 30 kiloa ja hintaa koko komeudella seitsemisen tuhatta markkaa.

Lue myös:

    Uusimmat