Sähköistä asiointia viranomaisten kanssa

Sähköistä yhteydenpitoa ryhdytään hyödyntämään entistä enemmän myös hallinnossa. Oikeusministeriö on tehnyt luonnoksen uudeksi laiksi, joka mahdollistaa esimerkiksi hakemuksien tekemisen ja lähettämisen sähköpostin avulla. Samalla helpotetaan tietotekniikan käyttöä viranomaisten keskinäisessä viestinnässä.

Lain on tarkoitus tulla voimaan jo joulukuun alussa. Tänään lausuntokierrokselle lähetetyn ehdotuksen mukaan laki asettaisi sähköiselle asioimiselle oikeudelliset perusvaatimukset. Laissa säädettäisiin myös keskeisistä tietoturvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä.

Lailla pyritään parantamaan hallinnon palvelua ja tehokkuutta sekä lisäämään asioinnin joustavuutta. Tarkoitus on, että hakemuksia ja ilmoituksia voisi lähettää koska tahansa kaikkialta, mistä löytyy käyttökelpoinen tietokoneyhteys.

Sähköisestä asioinnista kaavaillaan uutta asiointitapaa perinteisten menettelyjen rinnalle - ketään ei pakoteta käyttämään sähköpostia. Toisaalta asiakkaalle ei anneta ehdotonta oikeutta sähköiseen viestintään, vaan sähköisten palvelujen järjestäminen jäisi viranomaisen harkintaan. Lain ulkopuolelle jäisivät hallintolainkäyttö, poliisitutkinta ja ulosotto.

Asiakirjojen toimittamisesta viranomaisille on jo olemassa yksittäisiä erityissäännöksiä. Muun muassa metsänkäyttöilmoitus, muuttoilmoitus ja opintotukihakemus voidaan jo tehdä sähköisesti. Valtionhallinnossa on parhaillaan käynnissä noin sata sähköisen asioinnin hanketta. Viranomaisasioinnin järjestäminen tulee vuosina 1999-2001 maksamaan arviolta 80 miljoonaa markkaa, mikä on noin neljä prosenttia vuoden 1997 valtion tietotekniikkakustannuksista.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat