Sähköisestä kaupankäynnistä uusi laki

Tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta säädetään oma lakinsa. Tavoitteena on edistää sähköistä kaupankäyntiä varmistamalla tietoyhteiskunnan palvelujen vapaa tarjonta.

Lisäksi pyritään lisäämään kuluttajien luottamusta sähköiseen kauppaan. Hallitus antaa huomenna eduskunnalle esityksen uudesta laista. Uusi laki täydentää jo voimassa olevaa lainsäädäntöä. Samalla lailla pannaan täytäntöön sähköistä kaupankäyntiä käsittelevä EU:n direktiivi.

Tietoyhteiskunnan palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tietoverkoissa tarjottavia sähköisiä palveluja. Näitä ovat esimerkiksi hakupalvelut, sähköiset sanoma- ja aikakauslehdet, pankki-, vakuutus-, sijoitus- ja muut rahoituspalvelut, eräät telepalvelut, erilaiset ajanvietepalvelut sekä mainonta ja myynninedistämistoiminta.

Laki koskee myös tavaroiden tarjoamista, kun niitä myydään sähköisesti. Laki voisi koskea siten esimerkiksi tavaroiden markkinointia ja sopimuksen tekemistä verkossa. Laki ei sen sijaan koskisi fyysisten tavaroiden toimittamista. Uuden lain mukaan palvelujen tarjoajien olisi pidettävä kuluttajien ja viranomaisten saatavilla helposti ja jatkuvasti yhteydenottoja ja valvontaa varten tarpeelliset tiedot itsestään ja toiminnastaan.

Säännökset täydentävät voimassa olevia tiedonantovelvoitteita, ja esimerkiksi elinkeinonharjoittajan, joka tarjoaa kulutushyödykkeitä verkkokaupassa, olisi lisäksi noudatettava etämyyntisäännösten edellyttämiä tiedonantovelvoitteita. Kuluttajille olisi annettava asianmukaiset ohjeet sähköisen tilauksen tekemiseksi sekä järjestettävä kuluttajien käyttöön menettelyt, joiden avulla mahdolliset virheet tilauksessa voidaan havaita ja korjata. Viestintäviraston tehtävänä olisi valvoa näiden säännösten noudattamista.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat