Mainos

Sähköinen asiointi tulossa sosiaalipalveluihin

Erityisesti harvaan asutuilla alueilla sähköinen asiointi helpottaa palvelujen saantia.

Sähköinen asiointi on tulossa myös sosiaalipalveluihin. Parhaillaan pyritään yhtenäistämään tietojärjestelmiä ja kirjavaa käsiteviidakkoa niin kunnissa, järjestöissä kuin yksityisissä sosiaalialan yrityksissäkin.

Tulevaisuuden virtuaalisessa sosiaalitoimistossa voidaan todennäköisesti täyttää hakemuksia, seurata sen käsittelyn vaiheita, varata aikoja sekä saada neuvontaa. Erityisesti harvaan asutuilla alueilla sähköinen asiointi helpottaa palvelujen saantia.

Sosiaalityössä sähköinen asiointi on vielä aika kehittymätöntä, vaikka asiakastietoja käsitelläänkin sähköisesti melkein kaikissa kunnissa. Tietojärjestelmiä varten ei ole laadittu yhtenäisiä termejä eikä sisältöjä, sanoo sosiaalialan tietoteknologiahankkeen projektipäällikkö Heli Sahala Suomen Kuntaliitosta.

Asiakkaat kyselevät palveluista paljon sähköpostitse, mutta neuvontapalvelujen kehittämisen esteenä ovat Sahalan mukaan myös ratkaisemattomat tietosuojakysymykset. Sähköinen asiointi vaatii asiakkaan varmaa tunnistamista, johon ei myöskään ole vielä keinoja.

Lakisääteisiä sosiaalipalveluja on valtava määrä ja jokaisella on käytössään omat asiakasrekisterinsä ja omat käsitteensä. Sahalan mukaan termit ja tietosisällöt on tarkoitus määritellä vuoteen 2007 mennessä ja yhteensopivat asiakastietojärjestelmät pitäisi olla koko maassa käytössä vuoteen 2011 mennessä.

Asiakkaan suostumuksella ajantasaiset tiedot hänen tilanteestaan ovat palveluja tarjoavien käytettävissä. Lisäksi asiakkaat voisivat seurata esimerkiksi hakemustensa tai palvelupyyntöjensä käsittelyn etenemistä. Uudistetut tietojärjestelmät tuottavat myös vertailukelpoista tietoa päätösten tueksi.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.