Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen tilausmäärät romahtaneet Euroopassa: "Kutsumme tulevaa kuolemanlaaksoksi"

0:48Kannattaako nyt ostaa sähköautoa? Ota nämä asiat huomioonKATSO MYÖS: Ota nämä asiat huomioon, jos mietit sähköauton ostamista.
Julkaistu 22.11.2023 16:01
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Vuosia kestäneen kasvukauden jälkeen Euroopan sähköautokauppa näyttää hidastumisen merkkejä. Autoilijat odottavat markkinoille edullisempia sähköautoja. Asiasta uutisoi Reuters.

Monet autoilijat katsovat tällä hetkellä Euroopassa kahden tai kolmen vuoden päähän.

Täyssähköautojen myyntiluvut kasvoivat 47 prosenttia vuoden 2023 kolmen neljänneksen aikana, mutta autovalmistajat eivät tätä hurranneet. Teslan, Volkswagenin ja Mercedes-Benzin viesteissä on vakava alavire.

Korkea korkotaso ja vaimentuneet markkinat ovat saaneet kuluttajat varuilleen. Esimerkiksi Volkswagenin sähköautoja tilataan viime vuoteen verrattuna puolet vähemmän.

Saksalaisten ja italialaisten autokauppojen sekä useamman data-analyysiyrityksen tutkimusten mukaan taustalla on myös muita syitä.

Kuolemanlaakso edessä

Tutkimusten mukaan kuluttajat ovat epävarmoja siitä, ovatko täyssähköautot riittävän turvallisia ja onko niiden toimintamatka riittävä.

Uutistoimisto Reutersin haastattelema saksalainen autokauppias Thomas Niedermayer sanoo, että yleinen ongelma on epävarmuus.

– Monet olettavat, että teknologia kehittyy, ja he mieluummin odottavat kolme vuotta seuraavaa mallia, kuin ostavat ajoneuvon, jonka arvo laskee nopeasti.

Jälleenmyyjäyritys Cox Automotiven johtaja Philip Nothard sanoo, että monet ostavat uusia autoja sen perusteella, mikä niiden ennakoitu jälleenmyyntiarvo on.

Asiantuntijat uskovat, että edessä saattaa olla sähköautomarkkinoiden hitaan kasvun aika.

– Kutsumme kuolemanlaaksoksi tulevaa, 2024–2027 vuosien välistä jaksoa, kun jälleenmyyntiarvot ovat matalalla, tuotantomäärät ovat suuria ja kysyntä on pientä, Nothard ennustaa.

Lue myös: Näin moni suomalainen on kiinnostunut sähköauton hankinnasta

Epävarmuus ja kilpailu

The Langston Co -markkinatutkimuslaitoksen kyselyn mukaan Saksassa sähköautojen myynti on lisääntynyt tasaista tahtia, mutta samaan aikaan ihmisten määrä, jotka ovat kiinnostuneita sähköauton hankinnasta, ei ole kasvanut.

AutoTrader-kauppapaikan mukaan Britanniassa taas sähköautot ovat yhä noin kolmanneksen polttomoottoriautoja kalliimpia.

Monien valmistajien tulevat sähköautomallit tähtäävät markkinoille vasta vuonna 2025, jolloin niillä on myös uusi ongelma: Kiina.

Kiina on tuonut Euroopan sähköautomarkkinoille ennennäkemätöntä kilpailua edullisilla malleillaan.

Lue myös: Kiinalaisten sähköautojen rantautuminen Suomeen ottanut ison harppauksen – "Tulleet jäädäkseen"

Yhdysvallat jäljessä

Myös Yhdysvalloissa hidastuminen on huomattu, vaikkakin Atlantin toisella puolella sähköistyminen on muutenkin ollut hitaampaa. Ford ja General Motors ovat ilmoittaneet hiljattain lykkäävänsä edullisempien sähköautomalliensa lanseerausta.

Lisäksi autoalan laajojen lakkojen seurauksena syntyneet uudet sopimukset ovat nostaneet tuotantokustannuksia.

JATO Dynamics -tutkimuslaitoksen johtaja Alistair Bedwell sanoo, että sääntelyn näkökulmasta autovalmistajien ei tarvitse lanseerata tuotteitaan juuri nyt.

– Yritykset voivat keskittyä kannattavuuteen. Mutta niiden on pidettävä Teslaa ja kiinalaisyrityksiä silmällä, jotta ne eivät pääsee liikaa edelle.

Lue myös: Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit

Lue myös: Teslan päivitys vihjaa: Menevätkö nämä Suomessa tärkeät ominaisuudet maksumuurin taakse?

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Reuters

Lisää aiheesta:

Sähköauto mielessä, mutta hintakattona 20 000 euroa? Autojätillä voi olla sinulle hyviä uutisiaAutojätti pelkää: Markkinat voivat romahtaa, jos sähköautojen hinnat eivät laskeNyt alkoi sähköautojen hullut päivät: Saksassa auton saa uskomattoman halvalla, osa onnekkaista jopa ilmaiseksiSaksan autojätit piiskaavat kauppiaita myymään enemmän sähköautoja – VW-kauppias kertoo mahdottomasta tavoitteestaEt ikinä usko, miten BMW aikoo rahoittaa sähköautojensa valmistuksenVäite: Huhut dieselin kuolemasta vahvasti liioiteltuja – "On luettu liikaa sarjakuvia"
AutokauppaSähköautotAutoteollisuusAutotehtaatEurooppaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa
  • Eilen14:47
    Romutuspalkkio

    Romutuspalkkio uuden auton hankintaan? Laki astuu voimaan vuoden alusta

  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 1.9.15:50
    Autot

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut