Saastuttavaan lentoliikenteeseen ei puututa verotuksella, jottei turismi kärsisi
Tiedämme, että lentoliikenne on ympäristön kannalta matkustusmuodoista haitallisin. Silti sitä verotetaan niistä kevyiten. Lentopolttoaineet eivät ole lainkaan verotuksen piirissä, toisin kuin esimerkiksi tie- ja laivaliikenteen polttoaineet.
Miksi lentoliikenteen päästöihin ei puututa verotuksella?
– Lentämiselle ei ole kansainvälisessä liikenteessä vaihtoehtoja, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen. Hänen tutkimusalansa on uudistuva liikenne.
Liimataisen mukaan tärkein syy lentoliikenteen turvattuun asemaan on valtioiden halu edistää vientiä ja turismia.
– Turismi on merkittävä ja voimakkaasti kasvava toimiala, jota jokainen maa haluaa lisätä, koska turistit tuovat rahaa.
Ja mitä sujuvammin ja edullisemmin lentoliikenne toimii, sitä tiuhempaan tavara maiden välillä liikkuu.
– Kansainvälisen kaupan esteet halutaan pitää minimissä, Liimatainen toteaa.
Lentoliikenteen säätely on kansainvälistä, ja lentopolttoaineet on sovitusti jätetty verotuksen ulkopuolelle. Liimatainen arvioi, että kansallisesti olisi kuitenkin mahdollista kerätä polttoaineveroa maan sisäisistä lennoista. Se vaatisi poliittista tahtoa.
Ruotsi verottaa lentojen ostajaa
Ruotsissa kokeillaan matkustajille kohdistettua lentoveroa. Se otettiin käyttöön huhtikuun alussa. Vero määräytyy matkan pituuden mukaan ja koskee Ruotsista lähteviä lentoja.
Summa vaihtelee muutamasta eurosta muutamaan kymmeneen euroon, ja sen maksaa lentolipun ostaja.
Suomessa vastaavaa ei ole suunnitteilla. Liikenneministeri Anne Berner on Ylen haastattelussa tyrmännyt lentoveron, koska se voisi vaikuttaa kielteisesti Suomen asemaan lentoliikenteessä.
Euroopan unionissa lentoliikenteeseen on yritetty vaikuttaa päästökaupan avulla. EU:n sisäiset lennot ovat päästökaupan piirissä. Päästöoikeuksien hinta on tosin alhainen, Liimatainen huomauttaa.
– Esimerkiksi Finnair käytti vuonna 2017 toimintakertomuksensa mukaan 3,6 miljoonaa euroa päästökaupan suoriin kustannuksiin. Polttoaineisiin taas käytettiin yhteensä noin 500 miljoonaa euroa.
Lentoliikenne kasvaa – samoin päästöt
Liimatainen on Suomen ilmastopaneelin jäsen. Monitieteinen paneeli koostuu ilmastokysymyksiin perehtyneistä 15 suomalaisesta tutkijasta. Paneelin viimevuotisen lausunnon mukaan ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää, että liikenteen päästöihin puututaan taloudellisella ohjauksella.
Käytännössä verotuksella.
Eri arvioiden mukaan lentoliikenne vastaa muutamaa prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Muutama prosentti ei ehkä kuulosta paljolta, mutta lentoliikenne kasvaa vauhdilla.
Suomen lentoasemayhtiö Finavia kertoo, että vuonna 2017 matkustajamäärät sen asemilla kasvoivat 9,2 prosenttia edellisvuotiseen verrattuna. Koko Euroopassa lentoliikenne kasvoi 8,5 prosenttia.
Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on sopinut CORSIA-järjestelmästä, jonka puitteissa lentoliikenne kasvaisi hiilineutraalisti vuodesta 2020 eteenpäin. Se tarkoittaa, että jatkossa lentoyhtiön on hyvitettävä päästöjensä kasvu.
Monet ilmailualan järjestöt puhuvat uusiutuvien polttoaineiden eduista. Niillä lentoliikenteen päästöihin voitaisiin vaikuttaa suoraan – ei välillisesti, kuten verotuksella.
Liimatainen sanoo, että biopolttoaineet kuuluvat alan päästöjen vähentämisen keinovalikoimaan, mutta toistaiseksi ne ovat erittäin kalliita.
– Eikä niiden hintaa voi alentaa alhaisemmalla polttoaineverolla, kuten esimerkiksi tieliikenteessä tehdään.
On mahdotonta alentaa veroa, jota ei ole.
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää