Säästöistä huolimatta lumityöt on pakko tehdä Helsingissä

Helsingissä on sanottu olevan lumisin talvi jopa neljäänkymmeneen vuoteen. Silti Helsinki säästää juuri tänä vuonna katujen kunnossapidossa; rahaa on käytössä jopa pari miljoonaa euroa vähemmän kuin aiempina vuosina. Helsingin kaupungin ylläpitoyksikön päällikkö Seppo Ilvonen vakuuttaa, että säästökuuri ei näy katujen kunnossapidossa tällä hetkellä juurikaan millään tavalla.

- Rahaa on varattu tälle vuodelle vähemmän, mutta silti lumityöt on aina pakko tehdä, sillä sitä lakikin jo vaatii. Säästäminen kohdistuu sitten johonkin muuhun osa-alueeseen myöhemmin, kuten vaikkapa katujen puhtaanapitoon tai istutusten määrään kesällä. Sieltäkin sitä voidaan karsia, Ilvonen kertoo.

Vielä ei ole päätetty sitä, missä säästäminen tarkalleen ottaen näkyy. Välttämättömistä töistä, mitä esimerkiksi liikenteen sujumisen turvaaminen on, ei yksinkertaisesti voida säästää. Katujen kunnossapidosta on Ilvosen mielestä selvitty tyydyttävästi Helsingissä.

- Ainakin meidän näkökulmastamme olemme selvinneet kohtuullisen hyvin. Meidän resurssimme on kaikki käytössä ja toimineet tarkoitetulla tavalla, Ilvonen kehuu.

Katuja kunnostetaan kolmessa hoitoluokassa. Yleisen periaatteen mukaan ensin aurataan pääväylät, julkisen liikenteen ja raskaan kaluston käyttämät kadut, minkä jälkeen edetään kapeimmille kantakaupungin läpikulkukaduille ja viimeisenä asuntokaduille.

Helsingin keskustan alueella katujen kunnossapidosta vastaa 80 kaupungin työntekijää ja tämän lisäksi kaupungilla on käytössään toistakymmentä yksityistä urakoitsijaa. Kalustoon kuuluu keskusta-alueella noin 60 autoa ja konetta. Ilvosen mukaan Helsingissä kalusto on ajanmukainen ja hyvä.

Kunnossapito vuorokauden ympäri töissä

Kaupungin talvikunnossapito tekee pitkää päivää, käytännössä lähes vuorokauden ympäri.

- Me olemme vuorokaudesta toiseen aloitettu heti puolenyön jälkeen, kun tavallisesti aloitamme vasta aamulla. Vaikka olisi millainen päivä, pääväylät pyritään pitämään kunnossa. Keskustassa on kuitenkin päivisin niin paljon ruuhkaa, että ne täytyy hoitaa hiljaisempina aikoina. Päivällä hoidetaan enemmän asuntokatuja, selvittää Ilvonen.

Ilvonen myöntää, että katujen kunnossapitoon varatun rahan vähyys vaikuttaa katujen kunnossapitoon ja auraamiseen kylläkin keskusta-alueiden ulkopuolella.

- Säästöjen takia sieltä lumia ei oteta yhtä nopeasti pois kuin keskustasta. Tämä johtuu siitä, että yksityiskalustoa otetaan vähemmän käyttöön ja tehdään vähemmän ylitöitä.

llvonen kertoo, että valituksia auraamisesta on tullut tänäkin vuonna. Yllättävää kyllä - aurauksen hitaus ei ole ollut ongelmana - pikemminkin sen tehokkuus.

- Autoilijat joutuvat usein kaivamaan autojaan lapioilla lumivallin takaa esiin. Monien mielestä olisi parempi, jos lumia ei aurattaisi kaduilta pois aikaisin aamulla, Ilvonen kertoo.

- Me taas näemme tilanteen niin, että jos polannetta on vaikkapa jo parikymmentä senttiä, katuun tulee kuoppia ja reikiä ja uria, niin kyllähän se liikenteelle pian on jo vaarallistakin.

Keväämmällä on aika tehdä johtopäätöksiä siitä, onko katujen kunnossapidossa säästetty liiaksi. Ilvosen mielestä katuja on pakko pitää kunnossa ja se maksaa säästä riippuen enemmän tai vähemmän.

- Kyllä se raha kaupungilta on aina löydyttävä, Ilvonen tiivistää.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat