Saarikangas: Finnjetin loppu tuli yllättäen ja nopeasti

Finnjetin romuttaminen Intiassa kirpaisee yhä laivan alkuperäisen suunnittelutiimin jäsentä Martin Saarikangasta.

- Matkustajalaivojen ikä on yleensä 50-80 vuotta, mutta nyt on kulunut vasta 35 vuotta siitä, kun laivaa suunniteltiin, Saarikangas kertoo.

Martin Saarikankaan vastuulla olivat aikanaan laivan koneistot ja tekniset ratkaisut sekä projektin johtaminen alkuvaiheessa.

Hytit ja ravintolat olivat keskeisiä, kun laivaa suunniteltiin, Saarikangas sanoo.

Romuttaminen hidasta

Laivan romuttaminen Intiassa on jo osoittautunut kovin vaikeaksi sen tavallista lujemman rakenteen takia. Purkajat ovat verranneet laivaa jopa uuteen, sillä sen purkamiseen kuluu tavallista enemmän aikaa.

Kukaan Finnjetin pelastajista ei halunnut ottaa riskiä palauttaa laiva muuhun käyttöön Intiasta.

Martin Saarikangas oli mukana pelastamisyrityksissä. Hänen mukaansa mitään ei kuitenkaan enää ollut tehtävissä kun laiva oli ohittanut Suezin kanavan matkalla Intiaan.

Aika ei riittänyt pelastamisyritykseen, ja lautta on jo tyhjennetty, hän sanoo.

Laivaa suunniteltiin jo ennen Intian jäähyväispurjehdusta majoitus- tai konferenssikäyttöön Turkuun ja jopa Espooseen.

Saarikankaan mukaan Finnjet oli aikaansa edellä. Saksaan päästiin nopeilla kaasuturbiineilla edestakaisin kahdessa vuorokaudessa.

Lue myös:

    Uusimmat