Sääntely hidastaa mobiilipankin kehittämistä kehitysmaissa

Matkapuhelinten kautta toimivien pankkipalveluiden leviäminen kehitysmaissa vaatisi pankkisektorin sääntelyn uudistamista.

Moni kehitysmaiden asukas on vailla pankkipalveluja. Talous pyörii käteisellä, koska palveluita on vaikea tavoittaa ja ne ovat kalliita. Pankkipalvelujen puuttuminen vähentää taloudellista turvallisuutta ja lisää harmaata taloutta.

Matkapuhelinoperaattori Vodafonen, kännykkäyhtiö Nokian ja verkkoyhtiö Nokia Siemens Networksin teettämän selvityksen mukaan matkapuhelimet voivat parantaa merkittävästi pankkipalveluja kehitysmaissa. Uutta teknologiaa ei tarvita. Se on valmiina kaikissa markkinoilla olevissa puhelimissa.

Kokeilut muutamissa Afrikan maissa ovat olleet kannustavia. Yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Lakaniemi Nokia Siemensiltä kertoo, että kännyköissä toimivat pankkipalvelut on otettu hyvin vastaan.

- Pankkipalvelut ovat ihmisille perusasia, jota kukaan ei ole heille tarjonnut, mutta joka on välttämätön.

Euroopassa mobiilipankkipalveluista kohistiin viitisen vuotta sitten. Kuluttajat eivät kuitenkaan innostuneet uudesta maksukanavasta, kun konttorit ja verkkopankit olivat jo käytössä ja hyvin saavutettavissa. Suurimmasta osasta Afrikkaa vastaava infrastruktuuri puuttuu.

Yksityiselle ihmiselle matkapuhelimen kautta tehdystä rahalähetyksestä saattaa kertyä merkittävä säästö. Lakaniemi kertoo esimerkin eteläafrikkalaisesta sisäköstä, joka haluaa siirtää 100 randia eli noin 10 euroa perheelleen toiselle paikkakunnalle. Käytännössä ainoa rahansiirtokanava on posti, joka veloittaa siirrosta 10-20 randia. Lisäksi konttoriin matkustamiseen saattaa suttaantua puoli työpäivää.

Pankkisektori kaipaa rukkaamista

Afrikka on maailman nopeimmin kasvava matkapuhelinmarkkina. Mobiilipankkitoiminnan leviämistä jarruttaa kuitenkin pankkisektorin sääntely. Lakaniemen mukaan pankkisektorilla kaivattaisiin sekä kansallista että kansainvälistä keskustelua uusista määritelmistä, jotta pankkipalveluista tulisi kaikki tuloryhmät ja kansanryhmät kattava palvelu.

- Sääntelyssä pitäisi ottaa huomioon teknologian muutos ja pitäisi miettiä, mikä on järkevää sääntelyä. Onko järkevää, että tietyissä maissa köyhillä väestönosilla tulee olla tietty summa tilillä, että he voivat käyttää pankkipalvelua?

Ajankohtaiseksi pankkipalvelujen kehittämisen tekee muun muassa ulkomailta kehitysmaihin lähetettävien rahalähetysten nopea lisääntyminen. Niiden määrä on Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston mukaan kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa. Sukulaisten lähettämien rahojen määrä vastaa jo suorien ulkomaisten investointien määrää kehitysmaissa. Noin puolien rahalähetyksistä arvioidaan tulevan epävirallisia kanavia pitkin, koska pankkien ja rahanlähetyspalveluiden ottama palkkio on suuri. Matkapuhelinten kautta tehtävien rahansiirtojen uskotaan vähentävän kuluja huomattavasti.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat