Sääguru: Ilmapyörre syynä lentoturmaan

Viime viikolla Atlantin yllä mystisesti kadonneen lentokoneen onnettomuus aiheutui osaltaan voimakkaan ilmapyörteen seurauksena, väittää arvostettu yhdysvaltalainen meteorologi Tim Vasquez.

Uransa aikana mm USA:n armeijan ilmavoimille lentosuunnitelmia tehnyt Vasquez on viimeisen viikon aikana tutkinut mitä Air France -lentoyhtiön Airbus A330-200 -tyypin koneelle sattui yli kymmenen kilometrin korkeudella matkalla Brasilian Rio de Janeirosta Ranskan Pariisiin.

Nykyisin sääkonsulttina työskentelevä Vasquez on saanut haltuunsa mm. turmalennon alkuperäisen lentosuunnitelman. Hän on verrannut sitä sääsatelliittien kuviin tuolloin Atlantin yllä vallinneisiin sääolosuhteisiin. Vasquez on varma, että sääolosuhteet johtivat osaltaan onnettomuuteen koneen lentäessä myrskyrintaman läpi.

- Perustuen tutkimuksiini sekä miehistön radioviestien totaaliseen puutteeseen, arvioni turman syystä viittaa erittäin pahaan turbulenssiin, Vasquez toteaa nettisivuillaan julkaistussa raportissa.

Vasquezin mukaan ukkosrintaman vaikutus saattoi yltää tapahtumahetkellä jopa 17 000 metrin korkeuteen ja alasimen muotoiset ukkospilvet noin 13 kilometriin. Turmakoneen uskotaan lentäneen noin 11 kilometriin korkeudella, jossa Vasquezin mukaan on vallinnut noin 40 asteen pakkanen. Hänen arvionsa mukaan turmakoneen olisi pitänyt selvittää 125 kilometrin mittaisen rintaman noin 12 minuutissa.

Myös jokin muu tekijä

Vasquezin laskelmien mukaan noin 1100 J/kg:n voimalla ylöspäin vetävät ilmavirtaukset saattoivat olla kohtalokkaan rankkoja lentokoneelle. Miehistö ei välttämättä edes havainnut edessään olevaa vaaraa.

- Vaikka lentokoneet hyötyvät suuresti koneen tutkista, ne näyttävät pääasiassa vain sadealueet ja raekuurot. Virtaukset, erityisesti voimakkaat, saattavat näkyä vain "heikkojen kaikujen alueena", jotka voivat jäädä tutkista havaitsematta, Vasquez tietää kertoa.

Sääolojen lisäksi Vasquezin mukaan onnettomuuteen on todennäköisesti vaikuttanut myös jokin muu tekijä, kuten koneen tekninen vika tai muu rakenteellinen ongelma.

- Sääolot ovat ehdottomasti vaikuttaneet turmaan, mutta mikään ei viittaa mihinkään erityisen poikkeukselliseen myrskyyn. Vastaavista trooppisista myrskyrintamista on lennetty läpi ilman onnettomuutta satoja kertoja. Voimas turbulenssi yhdistettynä johonkin toiseen ongelmaan luultavasti aiheutti tämän turman, Vasquez pyöritteli.

- Tietenkin kaikki on tähän mennessä pelkkää spekulaatiota, kunnes saamme lisää todisteita, hän toteaa.

Koneen lentotietoja kerääviä mustia laatikoita ei ole vielä löydetty. Onnettomuus on Air France -yhtiön historian pahin. Turmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 228 ihmistä.

Tim Vasquezin raportti lento 447:n onnettomuudesta
(englanninkielinen, weathergraphics.com)

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat