S-ryhmän ja Keskon ote vahvistuu

S-ryhmä ja Kesko hallitsevat käytännössä Suomen koko päivittäistavaramarkkinoita. Niiden hallussa on yhteensä 80 prosentin markkinaosuus.

Molemmat isot kaupparyhmät kasvattivat viime vuonna markkinaosuuttaan vajaan prosenttiyksikön.

S-ryhmä on edelleen Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija 44 prosentin osuudellaan, Keskon osuus on 35 prosenttia.

S-ryhmän ja Keskon viime vuoden kasvu perustuu eri tekijöihin. S-ryhmä kasvoi myymäläverkostoaan laajentamalla, kun taas Kesko kasvatti myyntiä jo olemassa olevissa myymälöissään. Tiedot perustuvat Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteriin, joka julkistettiin torstaina.

S-ryhmän syömähampaaksi nousi Alepa-ketju, jolle pidennetyt aukioloajat ovat olleet menestys. Ketju ylsi viime vuonna yli 11 prosentin kasvuun.

S- ja K-ryhmien puristuksessa pienempien kauppaketjujen markkinaosuudet kutistuivat. Suomen Lähikaupan markkinaosuus laski yli prosenttiyksikön yhdeksään prosenttiin. Nielsenin arvion mukaan Lidlin markkinaosuus on hieman alle viisi prosenttia.

Nielsenin mukaan päivittäistavaroita myytiin Suomessa viime vuonna yli 14 miljardilla eurolla. Myynnin arvo pysyi samana kuin vuonna 2009.

(MTV3 - STT)

Katso Jussi Kärjen juttu (Seitsemän uutiset 31.3.2011)

Lue myös:

    Uusimmat