S-ryhmä nosti edelleen markkinaosuuttaan

S-ryhmä nosti viime vuonna markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupasta. Suurin menettäjä oli markkinajohtaja K-ryhmä.

Markkinatutkimuksia tekevän ACNielsenin selvitys viime vuoden päivittäistavarakaupasta vahvistaa kaupan omat arviot markkinaosuuksien kehityksestä. Ennakkoarvioiden mukaisesti S-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan. Suurin menettäjä oli markkinajohtaja K-ryhmä. Muuten muutokset jäivät vähäisiksi.

Nielsenin mukaan S-ryhmän osuus nousi 30,5 prosenttiin. Lisäys edellisvuodesta oli 1,5 prosenttiyksikköä. K-ryhmän osuus putosi 1 prosenttiyksiköllä 36,5 prosenttiin. Eniten myyntiään kasvattivat suuret valintamyymälät, joiden myynti lisääntyi 20 prosenttia vuodesta 2000.

Sunnuntaikauppa vahvisti alle 400 neliön liikkeiden myyntiä. Päivittäistavaroiden myynti oli viime vuonna 62,5 miljardia markkaa. Myynnin arvo kasvoi 6,6 ja määrä 2,6 prosenttia edellisvuodesta. Selvitys perustuu kaupan myymälärekistereihin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat