Ruuhkamaksu lohkaisisi autoilijalta kymppejä viikossa

Sekä Lontoossa että Tukholmassa autojen määrä keskustassa on vähentynyt ruuhkamaksujen käyttöönoton jälkeen reilulla 20 prosentilla.

Ruuhkamaksut tulevat pääkaupunkiseudulle vuonna 2011, jos asia etenee yhtä ripeästi kuin Lontoossa vuosituhannen alussa. Tukholmassa ja Lontoossa päivittäinen yksityisautoilu tekee lompakkoon viikossa enimmillään 30-60 euron loven.

Helsingissä käydään nyt samankaltaista keskustelua kuin Lontoossa vuonna 2000. Kaupunginvaltuusto äänestää ruuhkamaksuja koskevasta energiapoliittisen selonteon ponnesta keskiviikkona. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on kannattanut järjestelmän käyttöönottoa koko pääkaupunkiseudulla. Maksut hän ohjaisi joukkoliikenteen kehittämiseen.

Jos ponsi hyväksytään, Helsinki ryhtyy selvittämään, mitä eri vaihtoehtoja maksujen perimiseksi on. Lontoossa ne otettiin käyttöön kolmen vuoden päästä suunnittelun aloittamisesta. Siellä ruuhkamaksu on 8 puntaa eli vajaat 11 euroa päivässä. Tukholmassa maksettavaa voi kertyä viikossa enimmillään 300 kruunua eli 32 euroa.

Pyöräilijöiden määrä kasvoi huimasti

Sekä Lontoossa että Tukholmassa autojen määrä keskustassa on vähentynyt ruuhkamaksujen käyttöönoton jälkeen reilulla 20 prosentilla. Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n mukaan päästöt Lontoossa ovat laskeneet noin viidenneksen vuoden 2002 tasosta. Suomalaisasiantuntijan mukaan liikennemäärän laskun vaikutusta ilmanlaatuun on kuitenkin vaikea arvioida tarkasti.

- Sillä on vaikutusta, mutta se on suhteessa pienempi kuin vähennys liikennemäärissä, arvioi ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa YTV:stä.

Kousa perustelee arvionsa Lontoosta saaduilla tuloksilla. Päästöt ovat laskeneet huomattavasti, mutta myös muista lähteistä kulkeutuvat epäpuhtaudet vaikuttavat ilmansaastepitoisuuksiin alueella. Lisäksi autot ovat vähäpäästöisempiä kuin aiemmin.

- On vaikea arvioida, mitä pitoisuudet olisivat olleet, jos puuttuvat autot olisivat olleet liikenteessä. Ei siis pysty tarkasti sanomaan, mistä vähennykset johtuvat.

Sen sijaan jalankulkijoiden mielestä liikkuminen keskustassa oli selkeästi aiempaa miellyttävämpää. Pyöräily Lontoon ruuhkamaksualueilla on Kuosan mukaan kasvanut 43 prosenttia.

Suomen kalustolla liikennöinti maksaisi Lontoossa maltaita

Britit ovat astuneet ruuhkamaksuistakin jo askeleen eteenpäin. Lontoossa tulee helmikuun alussa käyttöön niin sanottu ympäristövyöhyke. Jos raskas ajoneuvo ylittää tietyt päästöt, siitä joutuu pulittamaan 290 euroa päivässä päästäkseen vyöhykkeen sisään. Päästörajoituksen läpäisevällä ajoneuvolla vyöhykkeellä saa liikkua ilman erillistä maksua.

Ympäristövyöhyke koskee aluksi vain yli 3500-kiloisia raskaita ajoneuvoja. Kesällä siihen liitetään myös tätä kevyemmät raskaat ajoneuvot. Niille maksu on tosin halvempi, 195 euroa päivässä.

Jos Helsingissä elettäisiin jo vuotta 2016 ja ympäristövyöhykkeen aikaa, tulisi nykyisellä kalustolla ajaminen kalliiksi. Suomessa liikennöivästä kalustosta suuri osa ei YTV:n mukaan läpäise Lontoon ympäristövyöhykkeen päästörajoja.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat