Mainos

Ruotuväki-lehteä koskenut syrjintäkanne nurin

Puolustusvoimien Ruotuväki-lehden päätoimittajavalinnasta poikinut syrjintäkanne ei menestynyt käräjäoikeudessa. Päätoimittajakilvassa kakkoseksi jäänyt nainen vaati valtiolta lähes 20000 euron korvauksia menetetystä pestistä ja oikeuskuluista.

Nainen oli hakenut päätoimittajan paikkaa kaksi kertaa vuonna 2006. Ensimmäisen haun päättyessä häneltä puuttui vielä korkeakoulututkinto, joten valinnalle oli myös muodollinen este. Toisessa haussa paperit olivat kunnossa, mutta päätoimittajan paikan sai mieshakija, joka hopealle jääneen mielestä oli vähemmän ansioitunut.

Molemmilla hakijoilla oli edellytetty tutkinto, ja sotilasarvoltaan he olivat reservin vänrikkejä. Päätoimittajalta vaadittiin lisäksi kokemusta journalismista ja turvallisuuspolitiikan tuntemusta. Valitulla miehellä oli enemmän kokemusta turvallisuuspolitiikasta, naisella taas toimittajan työstä.

Valittaja katsoi, että Ruotuväen päätoimittajan tehtävässä journalistista ammattitaitoa olisi pitänyt painottaa enemmän kuin turvallisuuspolitiikan tuntemusta. Hänen mielestään asiassa syntyi syrjintäolettama sukupuolen takia.

Puolustusvoimat kiisti syyllistyneensä tasa-arvolain vastaiseen syrjintään. Helsingin käräjäoikeuden mielestä valtion piti kuitenkin todistaa, ettei valintaa tehty sukupuolen perusteella.

Oikeuden mukaan työnantajalla oli oikeus painottaa hakijoiden ansioita työtehtävän edellyttämällä tavalla. Se hyväksyi puolustusvoimien valintaperusteet ja katsoi, ettei sukupuoli vaikuttanut valintaan. Asian riitauttanut tuomittiin korvaamaan 1000 euroa valtion oikeudenkäyntikuluja.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.