Ruotsissa kokeillaan autoilijan pimeännäkölaitetta

Ruotsissa on kehitetty pimeänäkölaite autoilijalle. Sen tarkoitus on nostaa autoilun turvallisuutta, mutta uusilla turvavarusteilla voi olla myös päinvastainen vaikutus. Tässä vaiheessa laite on vasta kokeilu, ja sitä saadaan odottaa sarjatuotantoon vielä vuosia.

Apunäkö toimii siten, että mittariston yläpuolella oleva näyttö on kytketty lämpöä aistivaan eli infrapunakameraan, joka taas on sijoitettu konepellin päälle.

Tekniikka sinänsä ei ole uutta, käyttäväthän sotilaat jo melko yleisesti laitteita, joilla voi nähdä pimeässä.

Laitteella näkee noin puolen kilometrin päähän, eli suunnilleen saman verran kuin pitkillä valoilla.

Järjestelmän tarkoitus on säästää ihmishenkiä; sekä Ruotsissa että Suomessa kuolee vuodessa kymmenkunta ihmistä hirvikolareissa, samoin kymmenisen ihmistä menettää henkensä joka vuosi jäädessään pimeällä auton alle.

Mutta hyvästä tarkoituksestaan huolimatta vaikutus voikin olla päinvastainen. - Näyttöjärjestelmissä on riskinsä, sillä niihin saatetaan luottaa liikaa ja ajetaan ehkä kovempaa. Kun on hienot ja kalliit laitteet niitä voi sitten myös käyttää hyödyksi ja nostaa nopeutta. Sama ongelmahan tunnetaan esimerkiksi lukkiutumattomista jarruista: kun tekniikka parantaa ajamisen turvallisuutta, ajaja saattaakin nostaa nopeutta, ja riskit pysyvät ennallaan tai jopa kasvavat, Håkan Alm teknisen psykologian professori kertoo.

Järjestelmä yleistynee ensin kalliissa loistoautoissa. Esimerkiksi jo nyt vastaavanlaisen lämpökameralaitteiston saa Yhdysvalloissa Cadillaceihin.

Jos lisävaruste olisi myynnissä Suomessa, se maksaisi täällä ehkä 7 000 euroa. Tavallisissa kansanautoissa järjestelmä saattaa olla tarjolla kymmenen vuoden sisällä.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 31.10.2002)

Lue myös:

    Uusimmat