Mainos

Ruotsin kohupuolue kielsi iltapäivälehdeltä pääsyn vaalivalvojaisiin

Maahanmuuttovastainen ruotsidemokraatit ilmoitti iltapäivällä kieltävänsä iltapäivälehti Expresseniltä pääsyn vaalivalvojaisiinsa.

Ruotsidemokraatit suuttui lehden paljastuksista, että moni puolueen jäsen on kirjoitellut nimimerkillä vihasivustoille. Parikymmentä puolueen jäsentä on potkittu pois kirjoitustensa takia.

Kirjoituksissaan he muun muassa kutsuivat maahamuuttajia "puoliapinoiksi" ja rinnastivat afrikkalaiset torakoihin.

– Tämä on hyvin yllättävää, koska ruotsidemokraatit on aiemmin yrittänyt esiintyä vakavasti otettavana valtiopäiväpuolueena ja ainakin toisinaan vastannut kriittisiin kysymyksiin, sanoi Expressenin päätoimittaja Thomas Mattsson.

Ruotsidemokraattien mukaan se ei halua tehdä yhteistyötä Expressenin kanssa, koska lehdelle tiedot hankkinut Research-yhdistys edustaa väkivaltaista vasemmistolaista ääriliikettä.

Expressen otti tänään kantaa ruotsidemokraatteja vastaan ja nosti kanteensa kehotuksen "Äänestä rasismia vastaan".

Puoluetta arvosteltiin yrityksestä rajoittaa sananvapautta. Muut tiedotusvälineet ilmoittivat jakavansa aineistonsa Expressenin käyttöön.  

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.